بررسی جامعه شناختی حضور در خوابگاه بر رفتار و تحصیل دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان تایباد
پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: امین شمس
استاد راهنما: حسین حسین نژاد ممرآبادی
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی، مرکز پیام نور مشهد
چکیده
در این تحقیق تلاش شده است تاثیر حضور در خوابگاه بر رفتار و تحصیل دانش آموزان پسر متوسطه اول شهرستان تایباد بررسی شده و مشکلات رفتاری و تحصیلی ناشی از زندگی خوابگاهی شناسایی گشته و با بررسی جوانب، نتیجه گیری لازم صورت گرفته و راهکارهای متناسب با آن ارئه گردد. این پژوهش با روش کیفی و به شیوه مصاحبه ای تدوین شده است و در تحلیل داده ها از شیوه تحلیل محتوای مصاحبه ها استفاده گردیده است. مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته و عمیق است تا اطلاعات لازم و کافی به دست آید. در این پژوهش با هشت نفر مصاحبه شده و جمع آوری مطالب به اشباع رسیده است. بر طبق نتایج این پژوهش هر چند که مدارس شبانه روزی بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مناطق محروم و روستایی تاثیر مثبتی دارند و این دانش آموزان از امکانات بهتری در این مدارس برخوردارند، از لحاظ آداب و مهارت های اجتماعی پیشرفت می کنند وهر چند که خود را با شرایط سازگار می کنند، اما با تمام این اوصاف دانش آموزی که در دوره حساس نوجوانی و اوج وابستگی به خانواده، وارد خوابگاه شبانه روزی می شود ، با دانش آموز قبل از ورود به خوابگاه شبانه روزی تفاوت فاحشی به لحاظ روحی، امنیت روانی ، میزان احساس خودکارآمدی و میزان اعتماد به نفس دارد. نتایج به دست آمده با پژوهش های پیشین و همچنین با نظریه های جامعه شناختی مرتبط مقایسه شده است و در نهایت راهکارهای لازم ارائه شده است.
نظر شما