موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

بررسی رابطه بین سبک‌های مدیریت کلاس درس با سبک‌های تدریس با نقش تعدیلی شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه اول شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: مرضیه شعیبی باغکی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین سبک‌های مدیریت کلاس درس با سبک‌های تدریس با نقش تعدیلی شایستگی حرفه ای معلمان دوره متوسطه اول شهرستان تایباد تدوین گردیده است. جهت اجرای طرح مزبور از روش کمی با رویکرد توصیفی - تحلیلی و روش همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل گروه دانش آموزان و معلمان متوسطه دوره اول شهرستان تایباد بوده که با روش نمونه گیری تصادفی تعداد 189 معلم و 472 دانش آموز در پایه های هفتم تا نهم مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج با کمک نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار و روایی ابزارهای تحقیق مشمول سه پرسشنامه سبک های مدیریت کلاس درس، سبک های تدریس و شایستگی های حرفه ای از طریق اعتماد به نتایج برخی تحقیقات قبلی به پرسشنامه های استاندارد دو بومی شده و نظر اساتید راهنما و اعضای هیت علمی واحد تایباد ارزیابی و مورد تایید قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها تایید کننده سه فرضیه اصلی و فرعی بودند. همچنین مشخص شد که شیستگی های حرفه ای در نقش متغیر تعدیل کننده و حتی مستقل بر رابطه مدیریت کلاس درس بر سبک های تدریس معلمان را تبیین نموده است. سهم سبک های مدیریت کلاس درس 295/0 ضریب تبیین بوده است. همچنین با افزودن متغیر تعدیل کننده میزان تبین پدیده به 45/0 افزایش یافته است. نتیجه گیری ها نشان می دهد با انتخاب سبک های مطلوب مدیریت کلاس درس با تاکید بر شایستگی های حرفه ای معلمان می توان سبک های مطلوب تدریس را در بین معلمان فراهم نمود تا از طریق آن منجر به پیشرفت تحصیلی و توسعه فرایند یاددهی و یادگیری در بین دانش آموزان متوسطه گردد.

نظر شما