موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

نقش سبک مدیریتی مدیران و امنیت شغلی در پیش‌بینی ادراک معلم از غنای شغلی در مدارس ابتدایی شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: حمید جمشیدی زاده
استاد راهنما: مجتبی بذرافشان مقدم 
استاد مشاور: نرگس آهنچیان
موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، گروه مدیریت آموزشی
چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک مدیریتی مدیران و امنیت شغلی در پیش‌بینی ادراک معلم از غنای شغلی در مدارس ابتدایی شهرستان تایباد انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده‌ها، توصیفی-پیمایشی و از طرح‌های همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس پسرانه دولتی مقطع ابتدایی شهر تایباد در سال تحصیلی 99-1398 بود که تعداد معلمان 150 نفر برآورد شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی و جدول مورگان 108 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و به وسیله‌ی سه پرسشنامه‌ی سبک رهبری لوتانز(1985)، امنیت شغلی نیسی و همکاران(1379) و غنای شغلی جان واگنر(1980) مورد ارزیابی قرار گرفتند. اطلاعات به‌دست آمده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که بین سبک مدیریتی مدیران با ادراک معلم از غنای شغلی رابطه معناداری وجود داشته است. بین سبک مدیریتی رابطه مدار با ادراک معلم از غنای شغلی و ابعاد آن(هویت کار،تنوع مهارت، اهمیت کار ،‌استقلال و بازخورد) رابطه معنادار وجود دارد. بین سبک مدیریتی وظیفه مدار با ادراک معلم از غنای شغلی رابطه معنادار وجود ندارد اما بین سبک مدیریتی وظیفه مدار باهویت کار،تنوع مهارت، اهمیت کار ،‌بازخورد رابطه معنادار وجود دارد. و بین سبک مدیریتی وظیفه مدار با استقلال رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین امنیت شغلی با ادراک معلم از غنای شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در نهایت اینگونه می توان گفت که سبک مدیریتی مدیران و امنیت شغلی پیش‌بینی کننده مثبت و معناداری ادراک معلم از غنای شغلی می‌باشند.

نظر شما