موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

ارزیابی رشد خلاقیت دانش‌آموزان تحت تأثیر آموزش کتاب فرهنگ ‌و‌ هنر (مطالعه موردی: دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهرستان تایباد)

پارسا کارشناسی ارشد 1401
پدیدآور: محمد احسان پناه 
استاد مشاور: گلناز کشاورز
موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، دانشکده معماری و شهرسازی
چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتاب فرهنگ ‌و ‌هنر بر روند رشد خلاقیت دانش‌آموزان دختر پایه هفتم شهرستان تایباد است. نمونه‌ی مورد آزمایش در این پژوهش تعداد 60 نفر از دختران دانش‌آموز پایه هفتم هستند که به دو گروه دارای کتاب فرهنگ و هنر و فاقد کتاب تقسیم ‌شده‌اند. برای اخذ داده‌های پژوهش، آزمون محقق ساخته‌ای بر اساس آزمون خلاقیت تورنس و گیلفورد طراحی‌شد. در این آزمون، گویه‌هایی برای سنجش خلاقیت در میان سؤالات قرار داده‌ شد، تا بتوان با سنجش آن‌ها، فرضیه‌های پژوهش را رد و یا پذیرفت و درنهایت به پرسش‌های آن پاسخ داد. فرضیه‌های این پژوهش براساس داده‌های به‌دست‌آمده و اجرای آزمون T-مستقل توسط نرم‌افزار Spss مورد بررسی قرار گرفت که مهم‌ترین آن عبارت است از آنکه "استفاده از کتاب آموزش فرهنگ و هنر در یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه هفتم مؤثر است". پس از مطالعه‌ی فرضیه‌ها و بر اساس آزمون T-مستقل، فرضیه‌ها با دارا بودن P-Value کمتر از 0.04پذیرفتنی ارزیابی شدند. طبق این نظر و با پذیرش فرضیه‌ها، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که کتاب فرهنگ و هنر با دارا بودن زمینه‌هایی چون قابلیت یادگیری طبق اطلاعات گردآمده در کتاب، بالا بردن زمینه‌ی ذهنی در دانش‌آموزان‌، بالا بردن توانایی دانش‌آموزان در قدرت انتخاب و درنهایت ایجاد توانایی برای مواجهه با موقعیت‌های حساس، توانسته در جامعه آماری دانش‌آموزان دختر شهرستان تایباد، به روند رشد خلاقیت ایشان کمک‌ کند. طبق داده‌های به‌دست‌آمده از آزمون محقق ساخت و اجرای آزمون T-مستقل، در میان دو دسته دانش آموز، مورد آزمایش (دارای کتاب و بدون کتاب)، تفاوت معناداری وجود دارد.

نظر شما