موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

مقایسه سبک‌های رهبری تحول‌گرا و عمل‌گرا در پیش‌بینی رفتار شغلی با میانجی‌گری فلات‌زدگی شغلی و سرسختی شغلی در معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: جواد درخشیاستاد راهنما: حسن مشکاتی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه سبک‌های رهبری تحول‌گرا و عمل‌گرا در پیش‌بینی رفتار شغلی با میانجی-گری فلات‌زدگی شغلی و سرسختی شغلی در معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان تایباد بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات از نوع همبستگی است و ماهیت کمی دارد. جامعه آماری پژوهش معلمان مرد دوره ابتدایی شهرستان تایباد در سال‌تحصیلی 1400- 1399 بودند که تعداد آنها 305 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی 170 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های سبک‌های رهبری بس و آولیو (1995)، رفتار شغلی هری و همکاران(2004)، فلات‌زدگی شغلی میلیمان(1992) و سرسختی شغلی مورنو و همکاران (2014) پاسخ دادند. داده‌های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و مدل-یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار‌های SPSS22 و Smart PLS تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد که بین سبک‌های رهبری تحول‌گرا و عمل‌گرا با رفتار شغلی، فلات‌زدگی شغلی و سرسختی شغلی رابطه معنی‌دار وجود دارد. نتایج حاصل از معادلات ساختاری نیز نشان داد که فلات-زدگی شغلی و سرسختی شغلی در رابطه بین سبک‌های رهبری تحول‌گرا و عمل‌گرا با رفتار شغلی معلمان نقش میانجی را دارند و 33 درصد از اثر کل سبک‌ رهبری تحول‌گرا بر رفتار شغلی معلمان از طریق متغیر میانجی فلات‌زدگی شغلی و 42 درصد از طریق متغیر میانجی سرسختی شغلی تبیین می-شود. همچنین، 18 درصد از اثر کل سبک‌ رهبری عمل‌گرا بر رفتار شغلی معلمان از طریق متغیر میانجی فلات‌زدگی شغلی و 29 درصد از طریق متغیر میانجی سرسختی شغلی تبیین می‌شود.

نظر شما