موضوع : شهرشناسی | تایباد شناسی

اثر بخشی آموزش چند رسانه ای و حرکات ریتمیک بر کارکردهای اجرایی گرم و سرد، درک و سرعت خواندن دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر تایباد

پارسا کارشناسی ارشد 1402
استاد راهنما: زهرا مصطفی پور
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده

هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش چند رسانه ای و حرکات ریتمیک بر کارکردهای اجرایی گرم و سرد، درک و سرعت خواندن دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر تایباد بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون، پس آزمون، با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تایباد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند و از بین آنان تعداد 30 نفر با در نظر گرفتن ملاک های ورود انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و گروه کنترل) جایگزین شدند. پرسشنامه تنظیم هیجانی هافمن وکاشدن (2010)، خرده مقیاس تصمیم گیری پرسشنامه عصب - روانشناختی کولیج (2002)، خرده مقیاس حافظه فعال پرسشنامه کارکردهای اجرایی جیوا، اسکوئیت و گیو (2001)، پرسشنامه حل مساله کسیدی ولانگ (1966) و پرسشنامه خواندن کرمی نوری و همکاران (1388) مورد استفاده قرار گرفت، از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد که: آموزش چند رسانه ای و حرکات ریتمیک باعث بهبود مولفه‌های کارکردهای اجرایی سرد (حل مسأله، حافظه فعال) دانش آموزان شده است. آموزش چند رسانه ای و حرکات ریتمیک سبب بهبود مولفه‌های کارکردهای اجرایی گرم (خود تنظیمی و تصمیم گیری) دانش آموزان شده است. آموزش چند رسانه ای و حرکات ریتمیک باعث بهبود درک خواندن دانش آموزان شده است. آموزش چند رسانه ای و حرکات ریتمیک باعث بهبود سرعت خواندن دانش آموزان شده است.

نظر شما