موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

واکاوی سواد رسانه ای دربین دانش آموزان متوسطه دوره دوم تایباد براساس نظریه سواد رسانه ای جمیز پاتر(مطالعه تطبیقی)


ارسا کارشناسی ارشد 1402
پدیدآور: مهدی نظری میرآبادی
استاد راهنما: علیرضا صابری
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد، گروه علوم تربیتی
چکیده

این تحقیق با هدف « واکاوی سواد رسانه ای » در بین دانش آموزان متوسطه تدوین گردیده است. روش تحقیق کمی و مطالعه تطبیقی انجام شده است. تعداد 312 دانش آموز با روش نمونه گیری طبقه ای و با تاکید بر نظریه جیمز پاترابعاد چهارگانه ( شناختی، زیبا شناختی، احساسی و اخلاقی) سواد رسانه مورد بررسی علمی قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان ضریب همبستگی در مورد بعد زیبا شناختی به مقدار 789/0بیشترین مقدار و بعد احساسی به مقدار 536/0 کمترین میزان همبستگی را در ارتباط متغیر سواد رسانه ای نشان می دهد؛ از دیگرنتایج آزمون همبستگی ها درمورد ابعاد سواد رسانه ای مشخص شد، ین بعد شناختی و زیباشناختی بیشترین میزان همبستگی وجود داشته و مقدارضریب تعیین در مورد بعد شناختی با 617/0 بیشترین و بعد احساسی به مقدار 231/0 کمترین میزان را نشان می دهد. همچنین برازش مدل کلی (GOF ) تحقیق با مقدار 403/0 حکایت از مطلوبیت بالای مدل آزمون شده را داراست. نتیجه گیری ها مشخص شد، شناخت میزان سواد رسانه و راهکارهای توسعه ای آن در بین دانش آموزان می تواند از آسیب های مختلف اجتماعی در جامعه کاسته و زمینه تقویت مهارت های رسانه ای،آگاهی ها و دانش سواد رسانه ای را در مورد تحصیل کنندگان را فراهم می سازد.

نظر شما