بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر جذب مشتری در صنعت سنگ ساختمان (مورد مطالعه: کارخانه سنگ ارگ نجف آباد)
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: محسن فرقانی اسفیدواجانی
استاد راهنما: سعید لندران اصفهانی
موسسه آموزش عالی صبح صادق، گروه مدیریت
چکیده
مقدمه و هدف اصلی: در بازار رقابتی فعلی شرکتهایی موفق هستند که استراتژیها و برنامههای خاص بازاریابی جهت جذب مشتریان در تجارت اجتماعی داشته باشند. لذا با توجه به اهمیت مشتری و جذب آن در تجارت اجتماعی، بررسی عوامل مؤثر بر جذب مشتری ضروری به نظر میرسد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی در جذب مشتری در صنعت سنگ ساختمان انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی و بر مبنای نتایج، از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان کارخانه سنگ ساختمانی ارگ واقع در شهر نجف آباد بود. روش نمونه گیری در این پژوهش به صورت در دسترس میباشد. از بین لیست مشتریانی که از فروردین ماه سال 1399 تا شهریورماه 1399 از این کارخانه خرید داشتند برحسب دسترسی مشتریان به شبکههای پیام رسان مجازی و تمایل به همکاری 168 نفر انتخاب شدند که پرسشنامهها به صورت آنلاین برایشان ارسال و اطلاعات جمع آوری شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه جذب مشتری، گیب (2005) و پرسشنامه محقق ساخته بازاریابی اجتماعی بود. دادههای حاصل از نمونه پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج و یافته ها: نتایج به دست آمده از این پژوهش حاکی از آن بود که: عوامل بازاریابی اجتماعی از جمله رفتار محیط زیستی، ماهیت خدمات، و عناصر آمیخته بازاریابی اجتماعی ( ترفیع، تنوع محصول، قیمت، مکان توزیع) در جذب مشتری موثر هستند. ولی رفتار مطلوب اجتماعی مدیرعامل و فروشندگان در جذب مشتری موثر نیست.
نظر شما