مقایسه اثربخشی معلمان طرح ماده 28 با دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان (مورد مطالعه شهرستان آشتیان-استان مرکزی)
پارسا کارشناسی ارشد 1399
پدیدآور: جواد کاظمی
استاد راهنما: اسد حجازی
استاد مشاور: خسرو نظری
پردیس شهید چمران تهران، گروه مدیریت آموزشی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش مقایسه اثربخشی معلمان استخدامی طرح ماده 28 با دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه مدیران و دانشآموزانِ مقطع متوسطه شهرستان آشتیان استان مرکزی میباشد. روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. در این پایاننامه جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه یزدان ستا (1387) که بر اساس پنج مؤلفه دانش علمی، تجربه، تعامل و همکاری، مسئولیتپذیری و تدریس مطلوب و همچنین بر مبنای طرح لیکرت (5گزینهای: خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) طراحی گردیده است، استفادهشده است. روایی پرسشنامه مذکور از طریق صاحبنظران و اساتید و همچنین پایایی آن از طریق انجام آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفته است. جامعه پژوهش، تعداد 35 مدیر و تعداد 1154 دانشآموز بود که با استفاده از تمامشماری برای مدیران، تعداد 35 مدیر و نمونهگیری خوشهای تعداد 288 دانشآموز بهعنوان نمونهی پژوهش حاضر انتخاب گردیدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و ...) و آمار استنباطی (آزمون t وابسته و تحلیل واریانس) استفاده شد. مقایسه اثربخشی بین دو گروه از معلمان ماده 28 با دانشجو معلمان، از دیدگاه مدیران و دانشآموزان تفاوت معناداری را نشان میدهد. همچنین با مقایسه فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و معلمان ماده 28 از دیدگاه مدیران و دانشآموزان، در چهار مؤلفهی دانش علمی، تجربه، تعامل و همکاری و تدریس مطلوب مشخص گردید که تفاوت معناداری بین این دو گروه در این موارد وجود دارد. اما در خصوص مؤلفه مسئولیتپذیری آزمونهای آماری تفاوت معناداری را بین فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و جذبشدگان از طریق ماده 28 نشان نمی دهد. نهایتاً این نتیجه حاصل گردید که از دیدگاه مدیران و دانشآموزان مقطع متوسطه، بین اثربخشی دانشجو معلمان و معلمان ماده 28 تفاوت معناداری وجود دارد. از نتایج این پژوهش سیاستگذاران، مجریان و برنامهریزان وزارت آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان میتوانند در زمینه جذب و تربیتمعلمان استفاده کنند. در وهله اول اولویت جذب نیرو در آموزشوپرورش از مسیر دانشگاه فرهنگیان صورت پذیرد و در درجه دوم با برگزاری آموزشهای ضمن خدمت و دورههای آموزشی برای معلمان استخدامی از طریق ماده 28، آنها را در دانش علمی، تجربه، همکاری و کیفیت تدریس تقویت نمایند.
نظر شما