موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

استاد کیخسرو پورناظری

وی در سال 1323 در کرمانشاه در خانواده ای اهل فضیلت، و هنر متولد شد ایشان فرزند و شاگرد پرویز پورناظری از استادان صاحب نام تار زمان خودش بوده است و در سال 1351 به استخدام فرهنگ و هنر درآمد و سالها به آموزش شاگران و کار گروهی و آهنگ سازی و جمع آوری آهنگ های محلی کوردی پرداخت ودر این زمینه از وجود استاد حشمت الله مسنن بهره های فروان برد. ایشان اولین کسی بود که از کرمانشاه وارد دانشکده هنرهای زیبا شد و آموخته های خود را با فراگیری ردیف استاد نورعلی برومند غنای بیشتری بخشید.
از دیگر استادانی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم بروی ساز استاد تاثیر گذاشته اند شادروان درویش حسن خراباتی و درویش نعمت علی خراباتی و شیخ حسن داووی بوده اند و از وجود  استادان دیگری همچون استاد نصرالله شیدایی ، استاد علینقی خان وزیری، استاد جلیل شهناز،استاد پایور و.. بهره کافی را برده اند
وی در سال 1352 توسط استاد علی اکبر مرادی نوازنده چیره دست تنبور با این ساز آشتا شدو بطور جدی به تمرین این ساز پرداخت و به همراه دیگر دوستان در سال 1359 گروه تنبور شمس را تشکیل داد، استاد کیخسرو پورناظری در ساختن آهنگ برای تنبور به بیان خاصی رسیده و آهنگ های زیادی برا این سازمعنوی ساخته که زبانزد اقشار مختلف گردید و اولین نوار کاست تنبور را با صدای پسر عمویش استاد شهرام ناظری بنام صدای سخن عشق را منتشر کردکه با استقبال کم نظیری روبرو گردید
و آثار دیگری از این استاد بزرگ به نام های مهتاب رو، حیرانی با صدای استاد شهرام ناظری و کاست های کوردی زیادی با صدای بیژن کامکارو سید جلال محمدیان و لرنژاد و.. منتشر گردید. کنسرتهای زیادی در شهرهای مختلف  جهان در آمریکا و اروپا اجرا نمود. 
استاد کیخسرو پورناظری دو فرزند بنام های تهمورس و سهراب دارد که آنها نیز این ودیعه ی الهی را به ارث برده اند و به طور جدی در این راه کار میکنند.

نظر شما