موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

استاد على اکبر مرادی

زاده: 1336 گهواره، شهرستان دالاهو
على اکبر مرادی معلم، مقام دان، مقام خوان، آهنگساز، خواننده و نوازنده سبک تنبور است.
على اکبر مرادی در سال 1336 خورشیدی در شهر گهواره در استان کرمانشاه در خانواده ای یارسانی به دنیا آمد. وی نوازندگی تنبور را از سن شش سالگی آغاز نمود و از محضر استادان بزرگ تنبور در منطقه گوران در استان کرمانشاه چون سید ولی حسینی، سید محمود علوی، کاکی الله مراد حمیدی
آمیرزا سید علی کفاشیان، درویش علیمیر درویشی
وسید هاشم به طور مستقیم یا از طریق آثارشان بهره ی فراوان برد.
علی اکبر مرادی فعالیت هنری خود را از سال 1350 با تکنوازی تنبور در فرهنگ و هنر کرمانشاه آغاز نمود. در سال 1351 به همراه دوستان هنرمند خود، القاصی و خادمی اولین گروه تنبور را در استان کرمانشاه تشکیل دادند و بعدها در سال 1359 با تشکیل گروه تنبور شمس، او یکی از اعضای تشکیل دهنده آن گروه بود. در سال 1372 کار موسیقی خود را به صورت مستقل ادامه داد و جمع آوری، فراگیری و ثبت مقامات کهن تنبور را آغاز نمود. این مقامات ( 72 مقام) سالها بعد توسط خانه فرهنگ های جهان در پاریس و بعد از آن در ایران در چهار سی دی انتشار یافت. 
او را باید از معدود نوازندگان موسیقی نواحی بشمار آورد که درک و تسلط عمیقی نیز از موسیقی دستگاهی (ردیفی) دارد. وی از بستگان نزدیک ایرج مرادی قلعه لانی مستند ساز و هنرمند کرمانشاهی میباشد.
جوایز و افتخارات: 
مجله معروف sing line مرادی را یکی از پنجاه نوازنده برتر جهان معرفی کرده است. مرادی همچنین در سال 1381 به پاس خدماتش از طرف شورای ارزشیابی هنرمندان کشور، وابسته به فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مدرک درجه یک هنری دریافت داشته است. وی همچنین در سال 1370 رتبه اول تنبور نوازی و لوح زرین و دیپلم افتخار تنبور را به دست آورد.

نظر شما