موضوع : شهرشناسی | استان کرمانشاه - کرند

آسید ولی حسینی

مرحوم سید ولی حسینی از بزرگترین استادان و راویان مقامات تنبور بود که بدون شک در پنجاه سال اخیر کمتر کسی مثل او و به درستی ایشان آگاه به مقامات بود ازاستاد طاهر یارویسی یکی از شاگردان ایشان روایت است که سید ولی با اینکه سنی کمی داشت (11 الی 13) سال ولی به جهت علاقه زیاد در مجالس آ سید شمس الدین حیدری حضور داشته و با جدیتی که داشته از نفرات دست راست ایشان شد.
سید ولی حسینی فرزند سید عبدل فرزند سید کسانه وسید کسانه فرزند سید خسرو و اهل گهواره گوران بودند. ایشان شاگرد پدر وهمچنین شاگرد لالو بیر خان (که اهل گوراجوب واز بزرگترین راویان وکلام خوانان بوده اند) واستادان قدیمی دیگر بوده اند. خانواده سید ولی از هفت نسل پیش تا به حال از نوازندگان تنبور بوده اند در اصل اهل قلعه زنجیر قلخانی وحدودا سیصد سال پیش به گهواره آمده اند و دارای خاندان و تکیه و مریدان فروان بوده اند.
سید ولی در اموزش مقامات به شاگردان خویش بسیار دقیق وحساس بود و با دلسوزی کامل اینکار را انجام می دادند و چیزی را دریغ نمی کرده اند ایشان شاگردان زیادی تربیت کرده اند. از شاگردان ایشان پسرانشان سید قربان وسید فریدون وهمچنین دختر ایشان خانم کتایون واساتید بزرگوار استاد طاهر یارویسی واستاد علی اکبر مرادی واساتید بسیار دیگری که در این مقوله نمیگنجند میباشند.
ایشان در سن ۸۸سالگی در تاریخ ۳۰/۱/۱۳۷۷ در گهواره گوران دار فانی را وداع گفتند. مقبره ایشان در کنار مقبره مفاخر دیگر یارسان در دیه زیبا وبا طراوت توت شامی میباشد.

منبع: زمینه شناخت تنبور
نوشته: حیدر کاکى

نظر شما