مجموعه آرامگاهی امیر خیربک، مسجد-مدرسه امیر خیربک یا مسجد خیربک
موضوع : جهان‌گردی | آفریقا

مجموعه آرامگاهی امیر خیربک، مسجد-مدرسه امیر خیربک یا مسجد خیربک

مجموعه مذهبی امیر خیربک در خیابان باب الوزیر (منطقه درب الاحمر)، قاهره اسلامی مصر واقع شده است. این مجموعه در ابتدا شامل یک آرامگاه بود که توسط خیربک، والی عثمانی مصر، در سال ۱۵۰۲ میلادی ساخته شد. بعدها او یک مدرسه و مسجد به آن اضافه کرد و کاخ مجاور امیر علی‌ین اق (ساخته شده در سال ۱۲۹۳) را ضمیمه کرد که به عنوان محل سکونت خود از آن استفاده می‌کرد. در اطراف این مجموعه، قلعه قاهره در جنوب شرقی، کاخ امیر علی‌ین اق در جنوب غربی و مسجد اقسونقور در شمال شرقی قرار دارد. این بنا یکی از بسیاری از معماری‌های سبک چرکس (برج) متعلق به قرون وسطی است.
 

معماری

در نمای خارجی، یک سقف گنبدی با نقوش گلدار، یک ورودی قوسی پوشیده شده با مقرنس، یک مسیر منتهی به انتهای شمالی مجموعه و یک مناره وجود دارد که در زلزله سال ۱۸۸۴ نوک آن از بین رفت اما در سال ۲۰۰۳ بازسازی شد.
 

در مورد فضای داخلی، آن یک شکل مستطیلی دارد و یک کاسه بریده شده با چهار دنده وجود دارد که توسط چهار ایوان احاطه شده است. ایوان‌های شرقی و غربی عمیق‌تر از ایوان قبله هستند که ضلع جنوبی ساختمان را اشغال می‌کند و ایوان شمالی در ضلع مقابل قرار دارد، زیرا ساختمان مستطیل شکل است. دیوارهای ایوان‌ها با یک پوشش مرمری ۱.۵ متری بالای کف مدرسه احاطه شده است که با نوار کتیبه‌ای از آیات سوره فتح پوشیده شده است. محراب در وسط دیوار جنوبی قرار دارد و توسط دو حلقه کوچکتر احاطه شده است. این سه تیر کل فضای ایوان جنوبی را اشغال می‌کنند.

نظر شما