روایت اسوشیتدپرس از تلاش جوانان برای تغییرات سیاسی در بنگلادش
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

روایت اسوشیتدپرس از تلاش جوانان برای تغییرات سیاسی در بنگلادش

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی نحوه تاثیرگذاری اعتراض‌های جوانان بنگلادشی در عرصه سیاسی و سقوط دولت «شیخ حسینا»، نخست‌وزیر مستعفی این کشور پرداخته است.

به گزارش ایرنا، اسوشیتدپرس در این گزارش نوشت: در ماه ژوئن، دانشجویان بنگلادشی به خیابان‌ها آمدند و خواستار لغو قوانینی شدند که ۳۰ درصد از مشاغل دولتی را به فرزندان مجروحان جنگی که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ شرکت داشتند، اختصاص می‌داد. معترضان معتقد بودند که این قوانین به نفع حامیان حزب «عوامی لیگ» شیخ حسینا بوده و تنها ۴۴ درصد از مشاغل دولتی بر اساس شایستگی اعطا می‌شود.

این اعتراض‌ها بر سر مشاغل دولتی به دلیل اهمیت بالای این مشاغل در کشوری با اقتصادی رو به رشد بود. با وجود رونق اقتصادی بنگلادش در سال‌های اخیر، مشاغل حرفه‌ای کافی برای طبقه متوسط تحصیل‌کرده ایجاد نشده است.

نسل زد (Z) که رهبری این اعتراض‌ها را به عهده داشت، خواهان گسستن از گذشته و تغییرات سیاسی بود. این میل به تغییر زمانی برجسته شد که حسینا خواسته‌های آنها را کم‌اهمیت شمرد و با لحن توهین‌آمیزی از آنها پرسید که اگر مبارزان آزادی نباید صاحب مشاغل دولتی شوند، پس چه کسانی باید این مشاغل را داشته باشند؟

اعتراض‌ها در نهایت به درگیری‌های خشونت‌آمیز و کشته شدن معترضان منجر شد و این وضعیت به قیامی گسترده علیه حکومت حسینا تبدیل شد.

شیخ حسینا که به عنوان نخست‌وزیر باسابقه بنگلادش به افزایش درآمد سرانه و تبدیل اقتصاد بنگلادش به یک رقیب جهانی افتخار می‌کرد، حالا با جوانانی مواجه بود که به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی، به دنبال تحصیل یا مهاجرت به خارج از کشور بودند، امری که به فرار مغزها منجر می‌شد.

با وجود تمام این چالش‌ها، معترضان باور نداشتند که جنبش آنها بتواند حسینا را از قدرت کنار بگذارد. اکنون محمد یونس، برنده جایزه نوبل، به عنوان رهبر موقت بنگلادش منصوب شده است. او و کابینه‌اش که شامل دو تن از رهبران معترضان دانشجویی نیز می‌باشد، باید صلح را به کشور بازگردانده و بنگلادش را برای انتخابات جدید آماده کنند.

بیشتر دانشجویان امیدوارند که دولت موقت به اصلاح نهادهای بنگلادش بپردازد و در این میان، یک حزب سیاسی جدید شکل بگیرد که از دودمان‌های سیاسی قدیمی فاصله داشته باشد. جوانانی که به خیابان‌ها آمدند، اغلب به عنوان نسل «من از سیاست متنفرم» شناخته می‌شوند، در حالی که آنها از سیاست تفرقه‌افکن در بنگلادش نفرت دارند.

نظر شما