آخرین تحولات علمی و فناوری: از کشف جدید جیمز وب تا فناوری‌های پیشرو ۲۰۲۴
موضوع : تکنولوژی | اینترنت

آخرین تحولات علمی و فناوری: از کشف جدید جیمز وب تا فناوری‌های پیشرو ۲۰۲۴

جهان علم و فناوری در روز پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳، شاهد اخبار مهم و پیشرفت‌های چشمگیری بود. در این گزارش، به بررسی اهم اخبار روز پرداخته‌ایم:

کشف جدید تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به کشف یک «شوک» در نزدیکی یک ابرسیاه‌چاله شده است که به صورت فواره‌های گازی با سرعت نزدیک به نور مشاهده شده است.

رنگ جدید نیسان برای خنک‌کردن خودرو

شرکت خودروسازی نیسان رنگی جدید معرفی کرده است که می‌تواند دمای بیرونی خودرو را تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد و دمای داخلی را تا ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش دهد، و بدین ترتیب فشار از روی سیستم تهویه مطبوع و کولر خودرو برداشته می‌شود.

۱۰ فناوری خط‌شکن سال ۲۰۲۴ از نگاه MIT

MIT Technology Review، به عنوان یک منبع معتبر در زمینه فناوری، ۱۰ فناوری پیشرو و خط‌شکن سال ۲۰۲۴ را معرفی کرده است. این فناوری‌ها تاثیرات عمده‌ای بر جنبه‌های مختلف زندگی بشر خواهند داشت.

تصادف مرگبار سایبرتراک

یک تصادف منجر به آتش‌سوزی خودروی سایبرتراک باعث مرگ یک نفر شده و مقامات فدرال آمریکا در حال بررسی این حادثه هستند.

پیوستن «پدرخوانده هوش مصنوعی» به کمپین مقابله با فجایع AI

یوشوا بنجیو، یکی از بنیان‌گذاران هوش مصنوعی، به پروژه‌ای در بریتانیا برای جلوگیری از فجایع این فناوری پیوسته است و معتقد است تنها راه تضمین ایمنی هوش مصنوعی، استفاده از خود این فناوری برای بررسی دیگر سیستم‌های AI است.

ارتباط فلزات در خون و ادرار با بیماری ALS

تحقیقات دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد که سطوح بالاتر فلزات در خون و ادرار ممکن است با افزایش خطر ابتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مرتبط باشد.

هشدار نسبت به تنظیم‌گری افراطی

در نشستی با حضور شبکه تنظیم‌گران، نسبت به خطرات تنظیم‌گری افراطی و ضرورت اصلاحات در این زمینه تأکید شد. این شبکه می‌تواند در فرهنگ‌سازی و تاثیرگذاری بر مدیران و سیاستگذاران مؤثر باشد.

پیشگیری از موازی‌کاری با توسعه فن‌بازارهای منطقه‌ای

مشاور رئیس پارک فناوری پردیس به مزایای توسعه شبکه فن‌بازارهای منطقه‌ای و ایجاد بانک اطلاعات فناوری‌های هر استان اشاره کرد و تاکید بر جلوگیری از موازی‌کاری و هزینه‌های اضافی نمود.

مدیریت بحران‌های انسانی با هوش مصنوعی

ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند به سیاستگذاران در تدوین استراتژی‌های بهتر، پیش‌بینی و مدیریت بحران‌های انسانی و جنگ کمک کنند و فرصت‌های جدیدی برای همکاری فراهم سازند.

تغییر رفتار اجتماعی موش‌ها با نانوذرات

محققان با کاشت نانوذرات در مغز موش‌ها و اعمال میدان مغناطیسی، موفق به کنترل رفتار اجتماعی و انفرادی آنها شدند و به درک جدیدی از تأثیرات نانوذرات بر رفتار اجتماعی دست یافتند.

برای جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این اخبار، لطفاً بر روی تیترهای آبی کلیک کنید تا به محتوای کامل خبر دسترسی پیدا کنید.

نظر شما