درخواست مبینا نعمت‌زاده برای ورود بدون کنکور به رشته پزشکی اعتراض‌هایی برانگیخت
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

درخواست مبینا نعمت‌زاده برای ورود بدون کنکور به رشته پزشکی اعتراض‌هایی برانگیخت

مبینا نعمت‌زاده، دارنده مدال برنز رقابت‌های تکواندو المپیک ۲۰۲۴ پاریس، درخواست کرده است که بدون شرکت در کنکور وارد رشته پزشکی شود. این درخواست او به واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منجر شده است.

جزئیات درخواست:

  • درخواست: مبینا نعمت‌زاده که به تازگی مدال برنز در المپیک کسب کرده است، درخواست کرده که بدون گذراندن کنکور به رشته پزشکی دانشگاه وارد شود. او این درخواست را در برنامه زنده تلویزیونی مطرح کرد و ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور به این خواسته توجه کند.
  • قوانین موجود: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، دارنده‌های مدال المپیک می‌توانند بدون کنکور تنها در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهند. این مصوبه به تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۶۵ بازمی‌گردد.
     

واکنش‌ها:

  • انتقادات عمومی: بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان به این درخواست اعتراض کرده‌اند و معتقدند که پذیرش بدون کنکور در رشته‌های غیرورزشی، ناعادلانه است. سمیرا عالم‌پناه، خبرنگار سیاسی، گفته است که کنکور برای بسیاری از دانش‌آموزان یک چالش بزرگ است و ورود بدون کنکور برای برخی افراد ناعادلانه به نظر می‌رسد.
  • موضع دانشگاه‌ها: دانشگاه تهران اعلام کرده که رئیس این دانشگاه از پذیرش بدون کنکور نعمت‌زاده استقبال کرده است، اما مشخص نکرده است که این پذیرش در چه رشته‌ای صورت خواهد گرفت. محسن معتمدکیا، مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، نیز تاکید کرده است که طبق قانون، مبینا نعمت‌زاده می‌تواند در رشته تربیت بدنی تحصیل کند.

دیدگاه‌های دیگر:

  • انتقادات به بی‌عدالتی: برخی از منتقدان با اشاره به وضعیت نخبگانی مانند علی یونسی و امیرحسین مرادی که در زندان به سر می‌برند، نارضایتی خود را از درخواست مبینا نعمت‌زاده ابراز کرده‌اند و این درخواست را نمونه‌ای از بی‌عدالتی‌های موجود در سیستم آموزشی و قضائی کشور دانسته‌اند.
  • پیشینه مشابه: پیش از این، کیمیا علیزاده نیز پس از کسب مدال المپیک ۲۰۱۶ درخواست مشابهی برای پذیرش در رشته فیزیوتراپی کرده بود که با آن موافقت نشده بود.

این موضوع باعث شده که بحث‌ها و نظرات مختلفی درباره عدالت آموزشی و قوانین پذیرش در دانشگاه‌ها مطرح شود.

نظر شما