آغاز فاز دوم مرمت منزل تاریخی دکتر قریب در روستای گرکان آشتیان
موضوع : شهرشناسی | استان مرکزی - آشتیان

آغاز فاز دوم مرمت منزل تاریخی دکتر قریب در روستای گرکان آشتیان

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان از شروع فاز دوم مرمت منزل تاریخی دکتر قریب در روستای گرکان این شهرستان خبر داد.

جزئیات مرمت فاز دوم

سعید نیک نام، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آشتیان، اظهار کرد: عملیات مرمتی فاز دوم این خانه تاریخی شامل تراشیدن اندودهای کاه‌گلی فرسوده، بازسازی اندود کاه‌گل، دیوارکشی خارجی بنا و نما چینی با آجر سنتی است. اعتبار این مرحله از مرمت حدود ۲ میلیارد ریال برآورد شده است.

پیشرفت‌های قبلی

نیک نام افزود: فاز نخست مرمت این بنای تاریخی، که شامل فعالیت‌هایی همچون مرمت دیواره‌های خارجی و نمای آن بود، در سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد ریال به اتمام رسید.

ثبت و اهمیت تاریخی

این اثر تاریخی در تاریخ ۵ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. منزل دکتر عبدالعظیم قریب، متعلق به دوره قاجار و در روستای گرکان شهرستان آشتیان، واقع شده است. این خاندان بزرگ نقش بسزایی در عرصه‌های علم، فرهنگ و ادب ایران داشته‌اند. از اعضای برجسته این خاندان می‌توان به دکتر محمد قریب، بنیانگذار طب کودکان در ایران، دکتر عبدالعظیم قریب، استاد زبان و ادبیات فارسی، و پروفسور عبدالکریم قریب، پدر علم زمین‌شناسی ایران و بنیان‌گذار دانشگاه اراک اشاره کرد.

ویژگی‌های بنا

منزل دکتر قریب در زمینی به مساحت ۷۱۵ متر مربع قرار دارد و از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به تزئینات قاب‌بندی گچی، قطاربندی و گچبری‌های زیبای بنا اشاره کرد.

نظر شما