پتونگتارن شیناواترا، نخست وزیر تایلند، پس از تأیید پادشاه سوگند یاد کرد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

پتونگتارن شیناواترا، نخست وزیر تایلند، پس از تأیید پادشاه سوگند یاد کرد

تحلیلگران می‌گویند اقتصاد در این کشور تقسیم‌شده، مسئله‌ی کلیدی برای این رهبر جوان خواهد بود.

پتونگتارن شیناواترا، نخست وزیر تایلند، در کنفرانسی مطبوعاتی در دفتر مرکزی حزب «پو تای» پس از مراسم تأیید سلطنتی در بانکوک، تایلند حاضر شد.

پادشاه تایلند، دو روز پس از انتخاب پتونگتارن شیناواترا به عنوان نخست وزیر توسط پارلمان، او را به عنوان نخست وزیر جدید کشور تأیید کرد.

پتونگتارن، ۳۷ ساله، روز یکشنبه سوگند یاد کرد و به این ترتیب جوان‌ترین نخست وزیر تایلند شد.

او پس از برکناری سرتا تاویسین از سمت نخست وزیری توسط دادگاه قانون اساسی، که مرکز دو دهه ناآرامی سیاسی تایلند بوده است، این سمت را به دست آورد.

تأیید پتونگتارن به عنوان نخست وزیر جدید توسط پادشاه ماها واجیرالونگکورن، که امری تشریفاتی است، توسط آپات سوخاناند، دبیر مجلس نمایندگان در مراسمی در بانکوک خوانده شد.

پتونگتارن با نزدیک به دو سوم آراء در رأی‌گیری روز جمعه مجلس نمایندگان پیروز شد. او غریبه‌ای در این فرایند نیست، زیرا از خانواده‌ای سیاسی در تایلند می‌آید و دختر نخست وزیر پیشین، تاکسین شیناواترا، و خواهرزاده یینگلاک شیناواترا، اولین نخست وزیر زن تایلند است.

به گزارش تونی چنگ از الجزیره، گزارشگر از بانکوک، دومین نخست وزیر زن تایلند و رهبر حزب پو تای از حمایت قوی رهبران ارشد حزب و شرکای ائتلافی برخوردار است.

چنگ گفت: "او هنوز کابینه را انتخاب نکرده است، اما ما از افرادی که امروز با او هستند حدس می‌زنیم که کابینه‌اش شبیه به همان کابینه‌ی قبلی‌اش باشد." او افزود که سرتا در مراسم حاضر بود و حزب قصد داشت تا سطحی از تداوم را نشان دهد و او را کنار نگذارد.

به عنوان بخشی از تأیید سلطنتی، پتونگتارن در مقابل تصویری از پادشاه زانو زد و سخنرانی کوتاهی ایراد کرد.

او گفت: "به عنوان رئیس قوه مجریه، وظایف خود را همراه با قانون‌گذاران با قلبی باز انجام خواهم داد. من به تمام نظرات گوش خواهم داد تا بتوانیم کشور را با ثبات به پیش ببریم."

پتونگتارن کشوری را به ارث می‌برد که با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و حمایت از حزبش در حال کاهش است.

در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود، رهبر جدید اعلام کرد که سیاست‌های پیشین خود را ادامه خواهد داد که شامل "تحریکات اقتصادی عمده" و اصلاحات، مبارزه با مواد مخدر غیرقانونی، بهبود سیستم بهداشت جهانی کشور و ترویج تنوع جنسیتی می‌شود.

اقتصاد برای رأی‌دهندگان تایلندی مسئله‌ای واقعی است و بسیاری از این که چرا حزبش نتوانسته است طرح کیف پول دیجیتال، وعده‌ای که به هر رأی‌دهنده تایلندی حدود ۳۰۰ دلار می‌داد، را اجرا کند، سوال دارند.

به گفته پراویت روژاناپروک، ستون‌نویس نشریه «کایسار انگلیسی» مستقر در بانکوک، اقتصاد مسئله اصلی برای پتونگتارن خواهد بود.

او از سنگاپور به الجزیره گفت: "در طول ۱۰ سال گذشته، ۹ سال آن تحت حاکمیت نظامی یا شبه‌نظامی بوده و اقتصاد تایلند عملکرد خوبی نداشته است." او افزود: "اقتصاد از همسایگانش عقب مانده و بدهی عمومی بالاست."

نخست وزیر همچنین گفت که قصد ندارد پدرش تاکسین را به هیچ پست دولتی منصوب کند، اما از مشورت‌های او استفاده خواهد کرد که این امر توسط بسیاری در دولت کشور مورد استقبال قرار گرفته است.

سرتا کمتر از یک سال در سمت نخست وزیری بود، که نمادی از چرخه کودتاها و احکام دادگاهی است که احزاب سیاسی را منحل و دولت‌ها و نخست وزیران متعددی را برکنار کرده است.

اما به گفته روژاناپروک، دولت نخست وزیر جدید احتمالاً از این جهت نگرانی نخواهد داشت.

او گفت: "تحت نخست وزیر جدید، [دولت] ... تلاش خواهد کرد تا حد ممکن نظامیان و سلطنت‌طلبان را راضی کند، بنابراین آن‌ها به قانون توهین به سلطنت دست نخواهند زد."

حزب پو تای، رقیب اصلی مخالف، از آن زمان در قالب حزب تازه تاسیس «مردم» سازمان‌دهی مجدد شده است. بنابراین، کشور همچنان بین آن‌ها و حزب پو تای تقسیم شده باقی می‌ماند.

نظر شما