ترکیه قرارداد نفتی با سومالی امضا کرد و کشتی تحقیقاتی خود را به این کشور می‌فرستد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

ترکیه قرارداد نفتی با سومالی امضا کرد و کشتی تحقیقاتی خود را به این کشور می‌فرستد

ترکیه در روز یکشنبه ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) قراردادی برای اکتشاف نفت در بستر دریا با سومالی امضا کرد. هدف از این قرارداد بهره‌برداری از منابع نفت و گاز در سواحل سومالی و تقویت موقعیت ترکیه در منطقه استراتژیک و پرتنش آب‌های شرق آفریقا است.

ترکیه در ادامه این توافق‌نامه، کشتی تحقیقاتی «عروج رئیس» را به سواحل سومالی خواهد فرستاد. این کشتی، که به نام دریانورد عثمانی «عروج رئیس» نامگذاری شده، به طول ۸۶ متر و به رنگ پرچم ترکیه رنگ‌آمیزی شده است. این کشتی پیشتر در مناطق مختلف از جمله مدیترانه، سواحل یونان و دریای سیاه برای کاوش استفاده شده است.

ذخایر نفت و گاز استفاده نشده در سواحل سومالی ۳۰ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود، که دولت موگادیشو برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای خود بر آن حساب می‌کند.

آمریکا نیز در این عرصه فعال است؛ مقامات سومالی در ماه مارس قرارداد مشابهی با شرکت آمریکایی لیبرتی پترولیوم برای اکتشاف نفت امضا کردند.

ترکیه، از مشارکت طولانی مدت خود در سومالی بهره‌برداری کرده و بزرگترین پایگاه نظامی ترکیه در خارج از کشور نیز در موگادیشو قرار دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سال ۲۰۱۱ سفر دیپلماتیک به سومالی داشته و از آن زمان، ترکیه در زمینه‌های بهداشت، آموزش و نظامی در سومالی سرمایه‌گذاری کرده است.

نظر شما