جواد آباد ورامین، به مقصدی جدید برای گردشگران کویری تبدیل می‌شود
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

جواد آباد ورامین، به مقصدی جدید برای گردشگران کویری تبدیل می‌شود

بخشدار جواد آباد از تبدیل این بخش از دشت ورامین در جنوب شرق استان تهران به قطب گردشگری و دروازه ورود به کویر ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، مصطفی مرادی در نشست خبری اظهار داشت: بخش جواد آباد دارای بیش از ۱۲۰ اثر تاریخی است که ۴۳ مورد آن ثبت ملی شده‌اند. این آثار شامل یخچال‌های قدیمی، آب انبارها، کاروانسراها و خانه‌های تاریخی هستند.

بخشدار جواد آباد افزود: با همکاری اداره میراث فرهنگی و امضای تفاهم‌نامه، تا ۳۱ اثر تاریخی به ثبت ملی خواهند رسید. این اقدام به شناخته شدن آثار در سطح کشور و جلوگیری از آسیب و تخریب آنها کمک خواهد کرد.

وی همچنین از افزایش بوم‌گردی‌ها در منطقه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۴ بوم‌گردی در جواد آباد فعال است و ۸ بوم‌گردی دیگر در حال راه‌اندازی هستند. صدور مجوزها برای این بوم‌گردی‌ها به افزایش جذب گردشگران و توسعه گردشگری کمک خواهد کرد.

بخش جواد آباد، با وسعت بیشترین و قدیمی‌ترین بخش استان تهران و بیش از ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان ورامین را شامل می‌شود، از ۴۰ هزار نفر جمعیت و ۳۶ روستا برخوردار است. این بخش به دلیل فاصله زیاد برخی از روستاها از مرکز بخش، به تحولات جدید در بخش گردشگری نیاز دارد.

در بازدید اخیر از بنای تاریخی امامزاده سید محمود در روستای خاوه، مصطفی مرادی، سعادتی معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران، محمدرضا تاجیک رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ورامین و نادی دهیار روستا از مراحل مرمت این بنای ثبت ملی بازدید کردند. مرادی با اشاره به اختصاص هفت میلیارد ریال از اعتبارات وزارت میراث فرهنگی، گفت که مرمت بنا با نظارت وزارتخانه در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود این پروژه تا یک ماه آینده تکمیل شود.

همچنین، حسین سلمانی به عنوان دهیار شاخص در تکریم ارباب رجوع در بخش جواد آباد معرفی شد.

جواد آباد ورامین به عنوان دروازه ورود به کویر، با در نظر گرفتن زمینی به مساحت ۲۶ هکتار برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شامل ساخت باغ ویلاها، مجموعه گردشگری رفاهی و باغ رستوران است. ایجاد پیست دوچرخه‌سواری، والیبال ساحلی، زمین چمن مصنوعی و پارک آبی از دیگر برنامه‌های توسعه گردشگری این منطقه است.

شهر جواد آباد که در ۲۰ کیلومتری ورامین واقع شده، با ۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی و همجواری با استان‌های سمنان، قم و اصفهان و وجود مناظر طبیعی و آثار تاریخی، ظرفیت بالایی برای جذب گردشگران دارد و می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تحولی عظیم در منطقه ایجاد کند. محصولات کشاورزان جواد آباد شامل گندم، جو و صیفی‌جات است.

نظر شما