سلیمان خان میکده
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

سلیمان خان میکده

سلیمان خان میکده (زاده ۱۲۴۷ – درگذشته ۱۳۱۱) از رجال سیاسی دوره قاجار و از چهره‌های برجسته انقلاب مشروطه بود. وی نقش مهمی در فعالیت‌های سیاسی دوران مشروطه داشت و در دوره سوم مجلس شورای ملی نماینده نایین بود.

زندگی‌نامه

سلیمان خان از نوادگان خانواده‌ای برجسته از آشتیان بود و قبل از انقلاب مشروطه در دستگاه حکومتی به عنوان مستوفی اول و سررشته‌دار کل وزارت لشکر فعالیت می‌کرد. سپس به وزارت دارایی منتقل شد و در این دوران با میرزا نصرالله ملک‌المتکلمین آشنا شد، که این ارتباط منجر به ازدواج دخترش با مهدی ملک‌زاده، پسر ملک‌المتکلمین، شد.

نقش در انقلاب مشروطه

سلیمان خان میکده در انقلاب مشروطه یکی از افراد تأثیرگذار بود و باغ او محلی برای جلسات انجمن باغ میکده بود. این انجمن یکی از انجمن‌های سری و مهم مشروطه‌خواه بود که اعضای آن برای حذف حکومت قاجار و ترویج مشروطه تلاش می‌کردند. پس از فتح تهران و آزاد شدن از زندان باغ شاه، سلیمان خان در مقاطع مختلف در پست‌های دولتی از جمله معاونت وزارت مالیه، معاونت وزارت داخله و وزارت دادگستری خدمت کرد.

انجمن باغ میکده

انجمن باغ میکده در باغ سلیمان خان تشکیل می‌شد و اعضای این انجمن از جمله ملک‌المتکلمین، سید جمال‌الدین واعظ و حاج میرزا یحیی دولت‌آبادی نقش مهمی در پیشبرد جنبش مشروطه ایفا کردند. با افشای ماهیت انجمن و دستگیری اعضای آن، سلیمان خان نیز به زندان افتاد.

درگذشت

سلیمان خان میکده در سال ۱۳۱۱، چند ماه پس از سکته میرزا حسن مستوفی‌الممالک، درگذشت. شائبه‌هایی درباره دخالت دولت بریتانیا در حذف افراد مرتبط با انجمن میکده وجود داشت.

نظر شما