موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

تیغ نقد بر پیکر حقیقت

رحا مدیا | آزاده ابراهیمی فخاری

  •  

این‌که آن‌طور که شایسته و بایسته است به ترویج مفاهیم دینی پرداخته نشده و همواره نیاز به کار و دقت بیشتر احساس می‌شود قابل‌انکار نیست؛ اما رد همه برنامه‌های ارائه شده در صدا و سیما به‌دور از انصاف است. این تلاش‌ها، هرچند ممکن است به کمال مطلوب نرسیده باشد، اما نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کرده است.

 

حجت الاسلام فاضل میبدی در سخنرانی خود در شب اربعین حسینی به مباحثی اشاره کردند که هرچند حاوی نکات صحیح و تأمل‌برانگیزی بود؛ اما برخی از مطالب ایشان نیز جای نقد و بررسی دارد.

ایشان به تحریف دین و قرآن اشاره می‌کنند و این مسأله را یکی از مشکلات اصلی جامعه می‌داند. هرچند ممکن است در این مورد حق با سخنران باشد؛ لکن در یک عرض قرار دادن تحریف قرآن با مسابقات قرآن و حفظ قرآن و… که مسلماً می‌تواند مقدمه‌ درک مفاهیم و عمل به آن در مراحل بعدی باشد، قابل پذیرش نیست. توصیه‌های پیشوایان دین به حفظ و استمرار در تلاوت قرآن کریم از همین باب است.

 پیامبر اسلام در این‌باره فرموده‌اند: «مَنْ قَرَءَ الْقُرآنَ حَتّی یسْتَظْهِرَهُ وَ یحْفَظَهُ اَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ وَ شَفَعَّهُ فی عَشْرَةٍ مِنْ أَهْلِ بیته کلِّهِمْ قَدْ وَجَبَبَتْ لَهُمُ النّارُ.» کسی که قرآن بخواند تا آن را حفظ نماید، خداوند او را به بهشت وارد می‌کند و شفاعت او را برای ده نفر از خانواده‌اش می‌پذیرد، حتی اگر آتش جهنم برای آنان واجب شده باشد. (مجمع‌البیان، جلد اول، صفحه ۴۵)

سخنران در بخش دیگری از سخنرانی، انتقادات تندی را به صداوسیما و نحوه ارائه برنامه‌های مذهبی مطرح می‌کند و می‌گوید: «اگر این تلویزیون ما می‌خواست بزرگ‌ترین خدمت را به اسلام بکند، کل برنامه‌های مذهبی‌اش را حذف می‌کرد، فقط یک اذان می‌گذاشت و شب جمعه هم کسی مثل مرحوم راشد را پیدا می‌کرد یک ساعت برای مردم حرف می‌زد.»! آیا این نحوه‌ بیان، نادیده گرفتن تلاش عده‌ای از افراد خدوم و مخلص در این عرصه نیست؟ این‌که آن‌طور که شایسته و بایسته است به ترویج مفاهیم دینی پرداخته نشده و همواره نیاز به کار و دقت بیشتر احساس می‌شود قابل‌انکار نیست؛ اما رد همه برنامه‌های ارائه شده در صدا و سیما به‌دور از انصاف است. این تلاش‌ها، هرچند ممکن است به کمال مطلوب نرسیده باشد، اما نقش مهمی در تقویت باورهای دینی و ارتقای سطح آگاهی جامعه ایفا کرده است. باید به این نکته توجه کرد که پیشرفت در این حوزه نیازمند هم‌افزایی و همکاری مستمر میان منتقدان و فعالان مذهبی است تا بتوان به‌شکل بهتری به ترویج مفاهیم دینی پرداخت و کاستی‌ها را جبران کرد. به‌جای نادیده‌گرفتن تمامی تلاش‌ها، باید با نقد سازنده و پیشنهادات مؤثر در راستای بهبود برنامه‌های مذهبی گام برداشت.

ایشان در پایان سخنان خود، جامعه را به دو دسته حق‌مدار و باطل‌مدار تقسیم می‌کند و معیار این تقسیم‌بندی را پاسخ‌دهی به نیازهای مادی و مدنی جوانان می‌داند. باید از ایشان پرسید، آیا به نظر شما این دسته‌بندی به این سادگی قابل انجام است؟ جامعه‌ای ممکن است در برخی زمینه‌ها موفق و در برخی دیگر ناکام باشد. آیا می‌توان جامعه‌ای را که به برخی نیازهای جوانان پاسخ نداده، به‌طور کامل باطل‌مدار دانست؟ این جمله چنین القاء می‌نماید که عدم پاسخ به نیازهای جوانان به‌طور مستقیم، به باطل‌مداری جامعه مربوط است. درحالی‌که قطعاً عوامل اقتصادی، سیاسی، و حتی جهانی بر این مسأله تأثیرگذار است و مشکلات و کمبودها می‌تواند به‌دلایل پیچیده‌ای نظیر بحران‌های اقتصادی و عدم کار و تلاش و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی و یا فشارها و تحریم‌های خارجی باشد، و نه به‌دلیل باطل‌مداری ذاتی جامعه.

نظر شما