کشف دانه‌های شیشه‌ای؛ وقتی دایناسورها در زمین پرسه می‌زدند، آتشفشان‌های ماه هنوز در فوران بودند
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کشف دانه‌های شیشه‌ای؛ وقتی دایناسورها در زمین پرسه می‌زدند، آتشفشان‌های ماه هنوز در فوران بودند

🔹 کشف جدید: بررسی سه دانه ریز شیشه‌ای از سطح ماه که در سال ۲۰۲۰ توسط فضاپیمای چینی «چانگ‌ای ۵» به زمین آورده شده است، نشان می‌دهد که فعالیت‌های آتشفشانی در ماه تا حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش ادامه داشته‌اند. این نتایج بیشتر از آنچه که پیش‌تر تصور می‌شد، قدمت دارند.

🔹 تحقیقات قبلی: نمونه‌های سنگی که از ماموریت «چانگ‌ای ۵» به دست آمده‌اند، پیش‌تر برآورد می‌کردند که آتشفشان‌ها در ماه حدود ۲ میلیارد سال پیش فروکش کرده‌اند. تخمین‌های قبلی، این عدد را ۴ میلیارد سال پیش برآورد کرده بودند.

🔹 شواهد فیزیکی: جولی استوپار، دانشمند ارشد مؤسسه قمری و سیاره‌ای در هوستون، تگزاس، به این نکته اشاره کرد که این دانه‌های شیشه‌ای اولین شواهد فیزیکی برای اثبات فعالیت‌های آتشفشانی متاخر در سطح ماه هستند. این یافته‌ها نیازمند تحقیقات بیشتری برای تایید منشأ دقیق آن‌ها است.

🔹 منشأ دانه‌های شیشه‌ای: این دانه‌های شیشه‌ای ممکن است در اثر فوران آتشفشانی یا برخورد شهاب‌سنگ‌ها با سطح ماه شکل گرفته باشند.

🔹 پژوهش‌های قبلی: پیش از این، در سال ۲۰۱۴، تصاویر مدارگرد شناسایی ماه ناسا فعالیت‌های آتشفشانی متاخر در سطح ماه را ثبت کرده بودند، اما این دانه‌های شیشه‌ای اولین شواهد فیزیکی برای تایید آن هستند.

🔹 اهداف تحقیق: هی یویانگ، محقق در آکادمی علوم چین، گفت: «این تحقیق می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم که چقدر سیارات و قمرهای کوچک می‌توانند از نظر آتشفشانی فعال بمانند.»

🔹 نتیجه‌گیری: یافته‌های جدید منتشر شده در نشریه علمی «Science»، به بررسی وضعیت آتشفشانی ماه و فعالیت‌های آن در گذشته‌های دور کمک می‌کند و ممکن است الهام‌بخش مطالعات بیشتر در این زمینه باشد.

نظر شما