موضوع : نمایه مطبوعات | خبرگزاری

یکی از نقاشی‌های «اگزوپری» در ژاپن کشف شد

تاریخ انتشار پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۶ 
 

یکی از نقاشی‌های «اگزوپری» در ژاپن کشف شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری «سی‌بی‌سی»، به همین منظور و برای اعلام خبر کشف این نقاشی، روز چهارشنبه کنفرانسی خبری با حضور رسانه‌ها در توکیو، پایتخت ژاپن برگزار شد که در آن «فرانسوا دژی»، خواهرزاده خالق «شازده کوچولو» نیز حضور داشت. «دژی» 81 ساله است در این کنفرانس گفت: «دیدن این نقاشی واقعاً من را خوشحال کرد.» 

نقاشی کشف شده مربوط به «مرد تجارت پیشه» است که شخصیت دوست‌داشتنی داستان «اگزوپری» او را روی اخترک چهارم ملاقات می‌کند. این مرد در داستان «شازده کوچولو» چنان مشغول شمردن ستاره‌هاست که متوجه ورود فیلسوف کوچولوی داستان به اخترک‌اش نمی‌شود. 

این نقاشی در سال 1994 توسط «مینورو شیبویا»، رئیس موزه «ایهون کیوساتو» واقع در استان «یاماناشی»، در نمایشگاه ویژه کتاب‌های دست دوم خریداری شده است. «شیبویا» ضمن امتناع از فاش کردن هزینه‌ای که برای خرید این اثر پرداخته، اعلام کرد که از ابتدا متوجه اصالت این نقاشی شده اما تا ماه فوریه گذشته از ارزش واقعی آن اطلاعی نداشته است.موزه‌ای که وی سمت ریاست آن را به عهده دارد به نمایش آثار تصویرگران و طرح‌های گرافیکی اختصاص دارد. 

قرار است این نقاشی که اصالت آن توسط «هیریوکی ناکامورا»، محقق ژاپنی و کارشناس ویژه آثار «اگزوپری» تایید شده در نمایشگاهی از 25 آوریل سال جاری در یکی از فروشگاه‌های بزرگ توکیو به نام «ماتسویا گینزا» برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته شود. 

«ناکامورا» که در کنفرانس خبری توکیو نیز حضور داشت، پشت این نقاشی دست نوشته‌ای از «اگزوپری» یافته است که نویسنده در آن به توضیح چگونگی برش تصویر برای قرار گرفتن در صفحه برای نخستین چاپ «شازده کوچولو» پرداخته است. این نمونه همان شماره صفحه‌ای را با دست خط «اگزوپری» دارد که نقاشی مرد تجارت پیشه در اولین چاپ «شازده کوچولو» که اکنون در نیویورک نگهداری می‌شود، در آن ظاهر شده است. 

علاوه بر این، نقاشی حاضر امضای اگزوپری را نیز بر خود دارد و روی همان نوع کاغذهای پوستی ترسیم شده است که «اگزوپری» برای کشیدن نقاشی‌هایش آن‌ها را ترجیح می‌داد. 

«شازده کوچولو»، شاهکار «اگزوپری»، نویسنده و خلبان فرانسوی، برای اولین بار در سال 1943، یعنی یک سال پیش از ناپدید شدن وی منتشر شد و تاکنون به زبان‌های متعدد ترجمه شده و بیش از 80 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.
 

نظر شما