قنات‌های دانشگاه تهران احیا شد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

قنات‌های دانشگاه تهران احیا شد

 مدیرکل طرح‌های عمرانی دانشگاه تهران از پایان عملیات احیای دو رشته قنات در این دانشگاه خبر داد و بیان کرد که این قنات‌ها برای آبیاری فضاهای سبز دانشگاه استفاده می‌شوند.

تاریخچه و منابع آبی قنات‌ها

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه تهران، جابر سلطانی اعلام کرد که دانشگاه تهران از گذشته دارای دو رشته قنات بوده است که از سرچشمه فرحزاد و منطقه اوین آبگیری می‌کنند. قنات فرحزاد آب مورد نیاز فضاهای سبز دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکدگان مدیریت و دانشکده علوم اجتماعی را تامین کرده و سپس وارد پردیس مرکزی دانشگاه می‌شود. همچنین قنات اوین فضاهای سبز مؤسسه ژئوفیزیک، خوابگاه‌های فیض کاشانی، کوی دانشگاه، دانشکده فیزیک و پردیس شمالی دانشگاه را آبیاری می‌کند.

عملیات احیا و بازسازی

سلطانی توضیح داد که عملیات احیای این قنات‌ها شامل بازسازی، انحراف و اصلاح مسیر، رسوب‌زدایی و رفع تخریب‌ها بوده است. وی افزود که در سال‌های پربارش، آب این دو قنات می‌تواند ۱۰۰ درصد منابع مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز دانشگاه تهران را تأمین کند و در سال‌های کم‌بارش، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از آب مورد نیاز از طریق این قنات‌ها تأمین می‌شود.

مالکیت و نام‌گذاری قنات‌ها

این دو قنات با نام دانشگاه تهران ثبت شده و مالکیت آن‌ها نیز متعلق به دانشگاه است، که نشان از اهمیت این منابع آبی برای حفظ و توسعه فضای سبز دانشگاه دارد.

نظر شما