آغاز عملیات مرمت محوطه تپه ۹ هزار ساله ازبکی البرز
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

آغاز عملیات مرمت محوطه تپه ۹ هزار ساله ازبکی البرز

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز اعلام کرد که عملیات مرمت محوطه تپه تاریخی ازبکی با قدمتی بیش از ۹ هزار سال در شهرستان نظرآباد استان البرز آغاز شده است.

جزئیات عملیات مرمت

به گزارش ایرنا، مهدی ارباب‌نیا در جمع خبرنگاران اظهار کرد که در این مرحله از مرمت، اقداماتی همچون لایه‌برداری، آواربرداری، استحکام‌بخشی و مرمت دژ مادی انجام خواهد شد. همچنین، ایجاد مسیر گردشگری، اصلاح پله‌ها و نصب تابلوهای معرفی در ورودی تپه تاریخی ازبکی از دیگر برنامه‌های مرمتی است.

تبدیل به سایت موزه تاریخی

این اقدامات با هدف تبدیل محوطه ازبکی به سایت موزه تاریخی صورت می‌گیرد که بتواند به عنوان جاذبه‌ای گردشگری مورد استفاده قرار گیرد. عملیات مرمت این محوطه یک ماه به طول خواهد انجامید.

جزئیات فنی مرمت

رییس اداره فنی و طرح‌های عمرانی اداره کل میراث‌فرهنگی البرز، ثمین رضایی، افزود که بخشی از عملیات مرمت شامل اندود کاهگل و مرمت بخش‌های فرسوده دژ مادی است. همچنین، نصب تابلوهای معرفی بر اساس طرح مصوب و نصب نرده با پایه‌های بتنی برای بهسازی مسیر دسترسی به‌صورت موقت انجام می‌شود.

قدمت تپه ازبکی

تپه تاریخی ازبکی با قدمتی بیش از ۹ هزار سال یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی ایران است. نمونه خشت دست‌ساز بشر که مربوط به این تپه است، هم‌اکنون در سازمان ملل متحد نگهداری می‌شود.

نظر شما