تهران روی خط زلزله: ۳۶ درصد تهرانی‌ها در بناهای ناایمن زندگی می‌کنند
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

تهران روی خط زلزله: ۳۶ درصد تهرانی‌ها در بناهای ناایمن زندگی می‌کنند

پایتخت ایران، تهران، با معضل جدی بافت فرسوده و ناایمن دست و پنجه نرم می‌کند. مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام آماری نگران کننده، از سکونت بیش از یک سوم جمعیت این استان در بناهای لرزان خبر داد.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، با اشاره به وجود ۲۵۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد در شهر تهران، این بناها را “لرزان” و ناامن در برابر زلزله توصیف کرد. وی افزود: " این تعداد پلاک فرسوده، حاوی جمعیت قابل توجهی از ساکنین پایتخت است که در معرض خطر جدی قرار دارند."

نگرانی‌ها زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم استان تهران با ۱۷.۵ درصد، میزبان بیشترین جمعیت کشور است. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ ایرانی، ۱۷ نفر در استان تهران ساکن هستند. با توجه به آمار ۳۶ درصدی سکونت مردم در بافت‌های فرسوده، می‌توان نتیجه گرفت که بیش از ۶ میلیون نفر از جمعیت تهران در بناهای ناایمن و در معرض خطر زندگی می‌کنند.

این آمار هشدار جدی برای مسئولین و ضرورت تسریع در بازسازی بافت‌های فرسوده را بیش از پیش نمایان می‌کند. خطر زلزله در تهران امری اجتناب ناپذیر است و عدم اقدام به موقع می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

در ادامه این خبر می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • دسته‌بندی بافت‌های فرسوده: تفکیک انواع بافت‌های فرسوده در تهران (فرسوده، ناکارآمد، حاشه‌ای و …) و میزان جمعیت ساکن در هر کدام.
  • اقدامات انجام شده: گزارش اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده تهران و میزان موفقیت آنها.
  • راهکارهای پیشنهادی: ارائه راهکارهای کارشناسی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده و کاهش خطرات ناشی از زلزله.

نظر شما