زنگ خطر فقر در ایران: ۲۶ میلیون نفر زیر خط فقر
موضوع : اطلاع‌رسانی | یادداشت

زنگ خطر فقر در ایران: ۲۶ میلیون نفر زیر خط فقر

یک عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، با اعلام آماری نگران کننده، از قرار گرفتن ۲۶ میلیون ایرانی زیر خط فقر خبر داد و بر ضرورت اتخاذ سیاست‌های موثر برای مقابله با فقر تاکید کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، هادی موسوی نیک با اشاره به نرخ ۳۰ درصدی فقر در کشور گفت: “این آمار به این معناست که حدود ۲۶ میلیون نفر از ایرانیان حتی توانایی تامین نیازهای اولیه زندگی خود را ندارند.”

وی رشد اقتصادی مستمر را تنها راه حل معضل فقر دانست و افزود: “تا زمانی که شاهد رشد اقتصادی پایدار نباشیم، نمی‌توان انتظار داشت که تغییرات اساسی در زمینه کاهش فقر به وجود بیاید.”

موسوی نیک در ادامه به سه راهکار برای بهبود وضعیت فقر در شرایط فعلی کشور اشاره کرد:

۱. بهینه‌سازی تخصیص منابع:

  • با توجه به کسری بودجه دولت و نرخ بالای فقر، تغییر رویکرد در تخصیص منابع بسیار حائز اهمیت است.
  • تمرکز بر کسب اطلاعات کافی از ۵ درصد جمعیت فقیر شدید کشور و بهبود وضعیت تغذیه آنان به‌ویژه کودکان باید در اولویت قرار گیرد.

۲. اصلاح نظام حکمرانی رفاه اجتماعی:

  • با توجه به اختصاص ۲۵ درصدی بودجه به حوزه رفاه اجتماعی و عملکرد نه چندان مطلوب آن، نیاز به اصلاحات ساختاری در این حوزه احساس می‌شود.

۳. هماهنگی نهادها و ارزیابی سیاست‌ها:

  • هماهنگی بیشتر بین نهادها و دستگاه‌های حمایتی و ارزیابی دقیق سیاست‌های آنها در زمینه فقر زدایی بسیار مهم است.

موسوی نیک در پایان با اشاره به اینکه نیمی از ایرانیان کالری مورد نیاز روزانه خود را دریافت نمی‌کنند، بهبود وضعیت تغذیه مردم را امری ضروری دانست.موسوی نیک در پایان با اشاره به اینکه نیمی از ایرانیان کالری مورد نیاز روزانه خود را دریافت نمی‌کنند، بهبود وضعیت تغذیه مردم را امری ضروری دانست.

نظر شما