واکنش‌ها به کشته شدن زن آمریکایی ترک‌تبار در تظاهرات کرانه باختری توسط سربازان اسرائیلی
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

واکنش‌ها به کشته شدن زن آمریکایی ترک‌تبار در تظاهرات کرانه باختری توسط سربازان اسرائیلی

روز جمعه ۶ سپتامبر، سربازان اسرائیلی یک زن با تابعیت دوگانه آمریکایی ترکیه‌ای به نام آیسنور ازگی ایگی را به ضرب گلوله کشتند. این حادثه در تظاهراتی علیه گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری رخ داد و واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. سازمان ملل خواستار “تحقیقات کامل” در این‌باره شد.

کاخ سفید نگرانی شدید خود را از مرگ این زن ابراز داشت و از دولت اسرائیل خواست تا تحقیقی جامع انجام دهد. وزارت امور خارجه ترکیه نیز با مقصر دانستن دولت نتانیاهو، او را متهم به این قتل دانست. بنا بر اعلام مقامات فلسطینی، ایگی که اهل سیاتل و فارغ‌التحصیل دانشگاه واشنگتن بود، به عنوان یک فعال حامی فلسطین در تظاهرات شرکت داشت.

جاناتان پولاک، فعال یهودی-اسرائیلی که در تظاهرات حضور داشت، تأکید کرد که اقدام خشونت‌آمیز خاصی از سوی معترضان صورت نگرفته و سربازان تحت تهدید نبوده‌اند. رئیس بیمارستان رافضیه نیز از شکست تلاش‌ها برای احیای این زن پس از جراحات شدید خبر داد.

گزارش رسمی فلسطینی‌ها این حادثه را در چارچوب یک اعتراض هفتگی در روستای بیتا توصیف کرده است. خانواده آیسنور در بیانیه‌ای تأکید کرده‌اند که او در حال “دفاع مسالمت‌آمیز از عدالت” بوده و این اقدام را ناعادلانه و غیرقانونی دانسته‌اند. آنها از مقامات آمریکایی خواستار تحقیقات مستقل برای پاسخگو شدن عاملان این حادثه شدند.

در سطح بین‌المللی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، خواستار پاسخگویی مسئولان شد و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، این اقدام را محکوم کرد. کریس وان هولن، سناتور آمریکایی نیز ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدام بیشتر دولت بایدن و وزارت دادگستری ایالات متحده برای پیگیری عدالت شده است.

در همان روز و در رویدادی جداگانه، یک دختر ۱۳ ساله فلسطینی نیز بر اثر تیراندازی اسرائیلی‌ها در نزدیکی روستای قریوت کشته شد.

نظر شما