اعتراضات گسترده به انتصاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌وزیر فرانسه
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

اعتراضات گسترده به انتصاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌وزیر فرانسه

هزاران نفر در سراسر فرانسه به انتصاب میشل بارنیه، سیاستمدار محافظه‌کار و مذاکره‌کننده ارشد اروپا برای برگزیت، به عنوان نخست‌وزیر توسط رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون اعتراض کردند. این اعتراضات به رهبری ژان لوک ملانشون، از چهره‌های برجسته جناح چپ افراطی و رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، برگزار شد.

تصمیم ماکرون برای انتصاب بارنیه از حزب راستگرای میانه «جمهوری‌خواهان» در حالی اتخاذ شد که بیش از دو ماه از انتخابات پرچالش فرانسه می‌گذرد. این انتخابات به شکست احزاب میانه‌رو و تقویت جناح‌های چپ و راست افراطی منجر شده بود، و در نتیجه شکاف عمیقی در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد.

ژان لوک ملانشون در واکنش به این انتصاب اعلام کرد که دموکراسی تنها به معنای پیروزی انتخاباتی نیست، بلکه پذیرش شکست نیز اهمیت دارد. او اعتراضات گسترده‌ای را برای مقابله با این تصمیم برنامه‌ریزی کرده و از مردم خواسته در راهپیمایی‌های متعددی که از روز شنبه آغاز شده، شرکت کنند.

نتایج نظرسنجی مؤسسه «الب» (Elabe) نشان می‌دهد که ۷۴ درصد از فرانسوی‌ها بر این باورند که ماکرون به نتیجه انتخابات اعتنایی نکرده است، و ۵۵ درصد او را به دزدیدن انتخابات متهم می‌کنند.

در همین حال، جردن باردلا، رهبر حزب راستگرای افراطی اجماع ملی، گفته است که میشل بارنیه تحت نظر حزب او خواهد بود. بارنیه در پاسخ به این اتهام تأکید کرد که دولت به صورت دموکراتیک تحت نظر همه فرانسوی‌ها است و نمایندگان پارلمان نیز به تنوع افکار و سلایق نمایندگی می‌کنند.

این اعتراضات نشان‌دهنده نارضایتی عمیق از فرآیندهای دموکراتیک و انتخاباتی در فرانسه است. حزب راستگرای افراطی اجماع ملی به همراه ائتلاف چپ‌ها توانایی تشکیل اکثریت قاطع پارلمانی را دارند. در صورت تصمیم به رای منفی به لایحه بودجه سال ۲۰۲۵، ممکن است بتوانند با رای عدم اعتماد، بارنیه را از سمت خود برکنار کنند.

نظر شما