افزایش مهاجرت به سوئیس؛ «بهشت اروپا» میزبان کدام ملیت‌هاست؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

افزایش مهاجرت به سوئیس؛ «بهشت اروپا» میزبان کدام ملیت‌هاست؟

با توجه به تغییرات جمعیتی اخیر، ساکنان غیرسوئیسی هم‌اکنون حدود ۲۷ درصد از جمعیت ۸.۹ میلیونی سوئیس را تشکیل می‌دهند. این کشور که غالباً به عنوان «بهشت اروپا» شناخته می‌شود، اکنون میزبان ۲.۴ میلیون شهروند خارجی است که حدود یک پنجم آنان در سوئیس تولد یافته‌اند.

خالص مهاجرت به سوئیس در سال گذشته ۱۱.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. در مقایسه با اوایل قرن بیستم که تنها ۱۰ درصد از جمعیت خارجی بود، این رقم به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. این روند پس از جنگ جهانی دوم و مخصوصاً از سال ۲۰۰۲ با باز شدن مرزهای سوئیس به روی اتحادیه اروپا تسریع گردید.

بیشترین سهم از مهاجران جدید از کارگران اتحادیه اروپا است، به طوری که ۷۲ درصد از مهاجران جدید در سال ۲۰۲۳ شامل این گروه می‌شود. ایتالیایی‌ها با ۱۴ درصد بزرگترین گروه ساکنان خارجی در سوئیس هستند و پس از آنها آلمانی‌ها (۱۳.۴ درصد)، پرتغالی‌ها (۱۰.۶ درصد) و فرانسوی‌ها (۶.۸ درصد) قرار دارند. حضور‌ این گروه‌ها به دلیل هم‌مرزی و سهولت در تعاملات زبانی و فرهنگی قابل توجه است.

افزون بر این، کشوری که میزبان کارگران کشورهای ثالث مانند ایالات متحده، چین، هند و بریتانیاست، کمتر از ۱۰ درصد از کل جمعیت خارجی‌های مقیم سوئیس را تشکیل می‌دهند. محدودیت‌های شدیدی نیز برای مجوزهای کار اتباع غیر اتحادیه اروپا وجود دارد.

در حوزه پناهندگی، سوئیس به بیش از ۱۸ هزار اوکراینی پناهندگی موقت اعطا کرده و با درخواست پناهندگی ۶ هزار نفر از سایر کشورها موافقت نموده است. این تغییرات جمعیتی باعث نگرانی در برخی محافل سیاسی و اتاق‌های کارگری شده و موضوع مهاجرت به یکی از مباحث داغ در گفتگوهای عمومی و سیاست‌های کشور بدل گشته است.

نظر شما