معرفی کتاب "آشنایی با تاریخچه معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه؛ با اشاره بر رمز و رازهای گنبد مطهر"
موضوع : شهرشناسی | استان قم - قم

معرفی کتاب "آشنایی با تاریخچه معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه؛ با اشاره بر رمز و رازهای گنبد مطهر"

این کتاب، به قلم استاد دکتر محمد آقازاده، در نشست گردشگری معنوی که به همت امور بین‌الملل آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) برگزار شد، با حضور آقای دکتر محسن پاک آیین، معاون امور بین‌الملل دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، رونمایی شده است. این اثر فاخر به تاریخچه و معماری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) پرداخته و به رمز و رازهای گنبد مطهر اشاره می‌کند.

بخشی از متن پیشگفتار:

ایران، به عنوان سرزمینی کهنسال با سابقه‌ای طولانی و درخشان در زمینه هنرهای مختلف، نقش مهمی در توسعه و تکامل معماری جهان داشته است. آثار تاریخی پراکنده در سراسر کشور و آنچه که به علل گوناگون در طول زمان از میان رفته است، نتیجه قرون متمادی تلاش‌های نیاکان ماست. این آثار ارزشمند معرف فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی هستند و حاصل هنر و اعتقاد هنرمندان ایرانی که با ایمان و نوآوری در دوران اسلامی به توسعه و تکامل هنر معماری پرداخته‌اند.

ویژگی‌های معماری ایرانی، همچون طراحی متناسب، محاسبات دقیق، فرم پوشش، ایوان‌های بلند، گلدسته‌ها و گنبدهای با عظمت، و تزیینات ساده اما شکوه‌مند، همه نشان از ارزش بالای این معماری در مقایسه با دیگر کشورهای جهان دارد.

این کتاب به‌ویژه پیشینه تاریخی معماری اسلامی را بررسی کرده و به نقش این هنر در شکل‌گیری بناهای مقدس در ایران و جهان اسلام می‌پردازد.

نظر شما