معرفی برندگان جوایز ایگ نوبل ۲۰۲۴: از تنفس مقعدی پستانداران تا آزمایش شیر گاو
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

معرفی برندگان جوایز ایگ نوبل ۲۰۲۴: از تنفس مقعدی پستانداران تا آزمایش شیر گاو

مراسم اهدای جوایز ایگ نوبل ۲۰۲۴ روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) در موسسه فناوری ماساچوست آمریکا (ام‌آی‌تی) برگزار شد. در این رویداد علمی-طنز، تحقیقات و اختراعاتی که ابتدا خنده‌دار به نظر می‌رسند اما سپس تفکر برانگیز می‌شوند، به عنوان برندگان انتخاب شدند.

ایگ نوبل که هر ساله توسط مجلهٔ طنز علمی «سالنامه تحقیقات نامحتمل» برگزار می‌شود، توسط گروهی از برندگان واقعی جایزه نوبل تقدیم می‌شود. این جوایز به پژوهش‌هایی اعطا می‌شود که نواوری‌های غیر معمول علمی را نشان دهند.

بخش فیزیولوژی: تیم محققان ژاپنی، جایزه نخست را برای تحقیقی به دست آورد که نشان داده پستانداران نظیر موش‌ها و خوک‌ها می‌توانند در شرایط اضطراری از مقعد اکسیژن جذب کنند. دکتر تاکانوری تاکبه، از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی و نویسنده این پژوهش، اعلام کرد که این تحقیق با هدف ارائه راه‌حل‌های جدید برای مشکلات تنفسی در دوران همه‌گیری کووید آغاز شد.

بخش فیزیک: جیمز لیائو از دانشگاه فلوریدا برنده جایزه شد. او تحقیقاتی جامع درباره توانایی‌های شنای قزل‌آلای مرده انجام داده بود.

بخش جمعیت‌شناسی: پژوهشی از دانشگاه آکسفورد جایزه این بخش را به خود اختصاص داد. این تحقیق نشان می‌داد که ادعاهای زندگی فوق‌العاده طولانی در مناطقی که شناسنامه‌ها ناموجود، طول عمرها کوتاه و اشتباهات اداری و تقلب در سن بازنشستگی زیاد است، بیشتر دیده می‌شود.

بخش زیست‌شناسی: در این بخش از تحقیقات دو زیست‌شناس فقید تقدیر شد که تأثیر ترس در گاوهای شیری را بررسی کردند. آن‌ها آزمایشی انجام دادند که نشان داد گاوهای وحشت‌زده کمتر شیر می‌دهند.

بخش آمار و احتمالات: جایزه به تیمی از پژوهشگران عمدتا هلندی تعلق گرفت که با پرتاب ۳۵۰ هزار سکه، فرضیه یک شعبده‌باز درباره احتمال شیر و خط آمدن سکه را آزمودند.

بخش شیمی: تیمی از پژوهشگران در آمستردام برای جداسازی کرم‌های مست و هوشیار با استفاده از کروماتوگرافی جایزه گرفتند.

بخش آناتومی: محققانی از فرانسه دریافتند که جهت رشد موهای سر در افراد نیمکره شمالی و جنوبی متفاوت است. پژوهش آن‌ها نشان داد موهای سر افراد در نیمکره شمالی به سمت عقربه‌های ساعت و در نیمکره جنوبی خلاف جهت عقربه‌های ساعت مجعد می‌شوند.

بخش صلح: جایزه به روانشناس فقید آمریکایی، بی‌اف اسکینر، برای تحقیق درباره امکان نگهداری کبوترهای زنده در داخل کلاهک موشک اعطا شد.

بخش دارو: تیمی از محققان سوئیسی، آلمانی و بلژیکی نشان دادند دارونماهایی که عوارض جانبی دردناک دارند، برای بیماران مؤثرتر از دارونماهایی هستند که عوارض جانبی ندارند.

مراسم جوایز ایگ نوبل نشان داد که حتی تحقیقات علمی که در نگاه اول عجیب و غریب به نظر می‌رسند، می‌توانند پتانسیل آموزشی و کاربردی بالایی داشته باشند.

نظر شما