باورهای درست و نادرست درباره خروپف؛ اختلالی که زن و مرد نمی‌شناسد
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

باورهای درست و نادرست درباره خروپف؛ اختلالی که زن و مرد نمی‌شناسد

خروپف، یکی از رایج‌ترین اختلالات خواب، همواره با باورهای درستی و نادرستی همراه بوده که شناخت صحیح آنها می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند. این پدیده پزشکی، امروزه دیگر محدود به جنسیت خاصی نیست و مردان و زنان را به یک اندازه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در مورد علل و پیامدهای خروپف، باورهای اشتباه زیادی وجود دارد. یکی از آن‌ها باور به این است که مردان بیشتر از زنان خروپف می‌کنند. بر اساس پژوهش‌های جدید، افرادی که خروپف می‌کنند به میزان قابل توجهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و زوال عقل روبرو هستند. این مقاله به بررسی صحت و سقم برخی از باورهای عمومی در این زمینه پرداخته است.

«خروپف عمدتاً مربوط به مردان است»

این باور نادرست است. دکتر ژوستین فریجا، پزشک خواب، توضیح می‌دهد که زنان نیز به همان اندازه مردان دچار خروپف می‌شوند. سبک‌های زندگی مشابه و متغیرهایی مانند سیگار کشیدن و اضافه وزن، عوامل خطری هستند که در هر دو جنس به طور برابر وجود دارند. هورمون‌های زنانه که تا قبل از یائسگی سدی در برابر آپنه خواب ایجاد می‌کنند، پس از این دوران تاثیر خود را از دست می‌دهند.

«من خروپف می‌کنم چون دچار انسداد بینی شدم»

این باور می‌تواند هم درست و هم غلط باشد. انسداد بینی می‌تواند عاملی برای خروپف باشد، اما عوامل دیگری مانند لوزه‌های بزرگ، زبان حجیم و انحراف تیغه بینی نیز ممکن است نقش داشته باشند.

«خروپف کردن یک امر طبیعی است»

این باور نادرست است. خروپف مداوم نشانه‌ای از تنگی مجاری هوا است و ممکن است نشانه وجود آپنه خواب باشد. این وضعیت می‌تواند موجب کاهش میزان اکسیژن در خون و افزایش ضربان قلب و فشار خون شود، که به نوبه خود مشکلات جدی قلبی عروقی را به دنبال دارد.

«خروپف‌کنندگان خواب سنگینی دارند»

این باور نیز نادرست است. عبور دشوار هوا از مجاری تنفسی باعث اختلال در خواب و خستگی می‌شود. صدای بلند خروپف که می‌تواند تا ۹۰ دسی‌بل برسد، باعث بیدار شدن خروپف‌کننده و اختلال در خواب می‌شود.

«اضافه وزن باعث خروپف می‌شود»

این باور درست است. تجمع چربی در نواحی مختلف بدن از جمله دیواره‌های حلق و پایه زبان، مجاری تنفسی را تنگ‌تر کرده و باعث خروپف می‌شود. کاهش وزن، پیروی از رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند به کاهش خروپف کمک کند.

«با گرفتن بینی می‌توانم خروپف همسرم را کاهش دهم»

این باور نادرست است. گرفتن بینی یا سقلمه زدن می‌تواند فرد را از خواب عمیق به خواب سبک منتقل کند ولی خروپف به سرعت بازخواهد گشت و به‌طور کلی کیفیت خواب را مختل می‌کند.

«خوابیدن به پهلو به جلوگیری از خروپف کمک می‌کند»

این باور می‌تواند هم درست و هم نادرست باشد. برخی افراد تنها زمانی که به پشت می‌خوابند خروپف می‌کنند و خوابیدن به پهلو یا روی شکم می‌تواند خروپف وضعیتی آنها را کاهش دهد. اما در برخی دیگر، وضعیت خواب مهم نیست و آنها در هر حالتی خروپف می‌کنند.

«بالش‌های ویژه ناکافی هستند»

این باور درست است. بالش‌های ویژه ممکن است کمک موقتی ارائه دهند ولی قادر به جلوگیری از حرکات بدن در حین خواب نیستند. استفاده از دستگاه‌های پزشکی Ronfless یا Pasuldo توصیه می‌شود.

«باید جراحی کنید»

این باور نادرست است. جراحی‌های نرم‌کام که در گذشته رایج بودند، امروزه به دلیل دردناک و کم‌اثر بودن کمتر استفاده می‌شوند. درمان‌های کم‌تهاجمی مانند رادیوفرکانسی برای سفت کردن دیواره‌های کام معمولاً پیشنهاد می‌شوند.

پزشکان متخصص خواب و متخصصان گوش، حلق و بینی می‌توانند در تشخیص و درمان خروپف کمک کنند. خروپف اختلالی است که نباید نادیده گرفته شود و نیاز به توجه و بررسی دقیق از سوی متخصصان دارد.

نظر شما