کشته شدن مزدوران واگنر در مالی؛ شناسایی هویت قربانیان توسط رویترز
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کشته شدن مزدوران واگنر در مالی؛ شناسایی هویت قربانیان توسط رویترز

درگیری‌های مرگباری بین مزدوران واگنر و شورشیان طوارق در مالی در ماه ژوئیه به کشته شدن ده‌ها نفر از این نظامیان انجامید. رویترز در گزارشی تحقیقی موفق به شناسایی هویت چندین تن از این افراد شده است. این افراد نظامیانی باتجربه بودند که از درگیری‌ها در اوکراین، لیبی و سوریه جان سالم به‌در برده بودند.

نبرد مرگبار «تین ظواتین» در ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۴ آغاز شد. ائتلافی از نیروهای «جماعت نصره الاسلام و المسلمین» و شورشیان طوارق، که به «چارچوب راهبردی برای دفاع از مردم ازواد» معروف هستند، در نزدیکی مرز الجزایر مقابل ارتش دولت نظامی مالی و مزدوران واگنر قرار گرفتند. این درگیری منجر به کشته شدن ۸۴ نظامی روس و ۴۷ نظامی مالیایی شد.

رویترز با استفاده از نرم‌افزارهای تطبیق چهره و مصاحبه‌ با بستگان نیروهای واگنر، موفق به شناسایی هویت ۲۳ نفر از آنان شد. مارگاریتا گونچاروا، یکی از بستگان، گفت که پسر ۳۱ ساله‌اش وادیم اوسیوکوف، که سابقه حضور در نبرد اوکراین را داشت، پس از بازگشت به خانه تحت تأثیر سندرم «احساس گناه بازمانده» قرار گرفت و دوباره به خدمت واگنر درآمد.

پس از سقوط هواپیمای مشکوک و کشته شدن یوگنی پریگوژین، رهبر واگنر، وزارت دفاع روسیه کنترل این گروه را بدست گرفت و بسیاری از کارکنانشان به ارتشی تحت عنوان «سپاه آفریقا» پیوستند. در این میان، واسط‌های جدید واگنر، همچنان از علائم و نشان‌های قدیمی گروه استفاده می‌کنند.

فیلم‌های منتشرشده از این نبرد، که تصاویر دهشتناک پیکرهای نظامیان در صحراهای مالی را نشان می‌دهند، در شبکه‌های اجتماعی به‌طور گسترده‌ای منتشر شد و خشم و نگرانی بستگان قربانیان را برانگیخت.

هویت دو نفر از اسیران این نبرد نیز توسط رویترز و به کمک فناوری تشخیص چهره، شناسایی شد. محمد المولود رمضانه، سخنگوی شورشیان طوارق، تأیید کرد که این افراد در اسارت هستند. یکی از آنان، الکساندر کوزکمائف، سابقه نظامی ندارد و به گفته همسرش، بدون اطلاع قبلی به آفریقا سفر کرده بود.

این رویداد‌ها نگرانی‌های جدی‌تری را در مورد توانایی روسیه در حفظ ثبات در منطقه غرب آفریقا، جایگزینی سربازان غربی و تأمین امنیت از طریق حمایت از واگنر ایجاد کرده است. میخائیل زوینچوک، بلاگر نزدیک به وزارت دفاع روسیه، اشاره کرده که شکست در این نبرد نشان‌دهنده دست‌کم گرفتن قدرت شورشیان توسط واگنر است.

نظر شما