نگاهی به اتوبوس‌های دوطبقه تهران، نشانه‌ای از نوستالژی دهه ۴۰
موضوع : شهرشناسی | استان تهران- تهران

نگاهی به اتوبوس‌های دوطبقه تهران، نشانه‌ای از نوستالژی دهه ۴۰

در شهریور ۱۳۴۸، ایستگاه اتوبوس خط ۱۳ در مسیر ناصرخسرو مملو از اتوبوس‌های دوطبقه‌ای بود که به سمبل نوستالژیک تهران تبدیل شده‌اند. بر روی بدنه این اتوبوس‌ها، تبلیغ فیلم «روس‌ها دارند می‌آیند» که در درایوین سینمای ونک به نمایش درآمده بود، دیده می‌شود.

درایوین سینمای ونک، یکی از اولین سینماهای اتومبیل‌روی تهران بود که در سال ۱۳۴۸ به بهره‌برداری رسید. این سینما با نمایش فیلم «روس‌ها دارند می‌آیند» افتتاح شد و طراحی آن توسط مهندس حیدر غیائی شاملو انجام شده بود. ونک دومین سینمای اتومبیل‌روی تهران بعد از درایوین سینمای تهرانپارس بود و از مکان‌های پرطرفدار تفریحی آن دوران به شمار می‌آمد.

اتوبوس‌های دوطبقه تهران، بخشی از خاطرات شیرین و نوستالژیک بسیاری از تهرانی‌ها هستند. آن‌ها نه تنها در خیابان‌ها، بلکه در فیلم‌ها و مستندهای آن دوران نیز حضور داشتند. این وسایل نقلیه به قدری برای مردم جاذبه داشتند که در فیلم‌های سینمایی به بهانه‌های مختلف به نمایش درآمدند و حتی درباره‌ی آن‌ها مستندها و فیلم‌های کوتاه ساخته شد.

امروزه، تصاویر این اتوبوس‌های دوطبقه خاطرات دورانی سپری‌شده را به یاد می‌آورد که زندگی ساده‌تر و شاید دلپذیرتر از امروز بود. این نشانه‌های از دست رفته، بخشی از تاریخ و فرهنگ شهر تهران را به نمایش می‌گذارند و یادآور روزهایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان نگاهی به گذشته شهر انداخت.

نظر شما