موضوع : شهرشناسی | استان سیستان و بلوچستان -زاهدان

چگونگی پیدایش سیستان

🔰 در دوران باستان، ششمین شاه اشکانی به نام مهرداد اول، موفق شد دولت باختر را که شامل بلوچستان نیز بود، فتح کند. با این اقدام، باختر و بلوچستان تحت تسلط مهرداد اول درآمدند. او همچنین حاکم باختر، دمتریوس، از بازماندگان سلسله سلوکیان را به اسارت درآورد و به زندان انداخت. سپس، مهرداد اول به سرزمین‌های آذربایجان، خوزستان، پارس و بابل حمله کرده و آن‌ها را تصرف کرد.

🔹 پس از مهرداد اول، پسرش فرهاد دوم به تخت نشست. در آن زمان، آنتوخیوس برای نجات برادرش دمتریوس از اسارت تلاش کرد و به تصرف شام و دیگر مناطق پرداخت. در پی این تحولات، فرهاد دوم با لشکری سیصد هزار نفره به آنجا حمله کرد، اما با مقاومت مردم مواجه شد. آنتوخیوس از این موقعیت بهره‌برداری کرده و به فرهاد پیشنهاد تسلیم داد. او پیشنهاد کرد که فرهاد قلمروی خود را محدود به پارت کند و در همانجا باقی بماند و سالانه مبلغی به عنوان خسارت پرداخت کند.

🔸 فرهاد دوم، با هوش بالا، ابتدا از سکاها درخواست کمک کرد و توافق شد که سکاها لشکری برای حمایت از او ارسال کنند. او همچنین دمتریوس را آزاد کرد و دمتریوس نیز مدعی سلطنت شد. مردم که از اوضاع آگاه شدند، جانب فرهاد را گرفتند و فرهاد با حمله به سلوکیان، آن‌ها را در نبردی سخت شکست داد. آنتوخیوس، که از ترس اسارت به سر می‌برد، دست به خودکشی زد.

⚔️ پس از شکست سلوکیان، ارتش سکاها به حضور فرهاد رسید، اما چون فرهاد موفق به شکست سلوکیان شده بود، قرارداد قبلی را به‌هم زد. سکاها که از این اقدام خشمگین شده بودند، به ایالت زرنگ در شمال مکران حمله کرده و آن را فتح کردند و نام آن را به سکاستان تغییر دادند.

این تحولات منجر به شکل‌گیری و تثبیت منطقه سیستان در تاریخ باستان شد که بعدها به یکی از مناطق مهم و استراتژیک در تاریخ ایران تبدیل گردید.

نظر شما