داروی جدید لنکاپاویر؛ گامی بزرگ در پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

داروی جدید لنکاپاویر؛ گامی بزرگ در پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی

نتایج اخیر پژوهشی نشان می‌دهد که تزریق داروی لنکاپاویر به طور چشمگیری می‌تواند خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را کاهش دهد. در فاز سوم آزمایش بالینی، که توسط شرکت داروسازی گیلاد ساینسز انجام شده‌است، مشاهده شد که ۹۹.۹ درصد افرادی که دو بار در سال این دارو را جهت پیشگیری از اچ‌آی‌وی دریافت کرده‌اند، به این بیماری مبتلا نشدند.

این آزمایش روی ۲۱۸۰ بیمار انجام شد و فقط دو نفر از آنها دچار عفونت اچ‌آی‌وی شدند. این نتایج حاکی از کاهش ۹۶ درصدی خطر ابتلا و کارآیی ۸۹ درصدی بیشتر نسبت به مصرف روزانه قرص ترووادا است.

اونیما اوگبواگو، محقق اصلی این کارآزمایی و مدیر پروژه تحقیقاتی ضد ویروسی و واکسن ییل در توضیح تأثیر این تحقیق گفت که مشکلاتی مانند دشواری در پایبندی به مصرف منظم دارو و نگرانی از انگ اجتماعی، مانع از دستیابی به استانداردهای طولانی‌مدت پیشگیری می‌شود. اما لنکاپاویر با ارائه راه‌حل‌های جدید می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به اچ‌آی‌وی کمک کند.

این آزمایش بر روی گروه‌های متنوعی از جمله مردان همجنس‌گرا، افراد تراجنسیتی و کسانی که با شرکای جنسی مرد رابطه دارند، در ده‌ها مکان از جمله آرژانتین، برزیل، مکزیک، پرو، آفریقای جنوبی، تایلند و ایالات متحده انجام شده است.

همچنین، یک آزمایش دیگر نشان داد که لنکاپاویر می‌تواند به عنوان یک روش پیشگیرانه مؤثر برای زنان و دختران نوجوان عمل کند. داده‌های منتشر شده در ژوئیه نشان‌دهنده کارآیی ۱۰۰ درصدی این دارو در پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی در میان زنان جوان و دختران نوجوان آفریقایی بوده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این روش به‌عنوان یک پیشرفت بزرگ در جلوگیری از انتشار ویروس اچ‌آی‌وی شناخته می‌شود. شرکت گیلاد اعلام کرده است که از این داده‌های آزمایشی برای آغاز فرآیند تأیید دارو در کشورهای مختلف تا پایان سال استفاده خواهد کرد و صدور مجوز در کشورهای فقیر و مناطقی با نرخ بالای ابتلا در اولویت قرار خواهد گرفت.

نظر شما