افزایش پاداش نقدی سوئد به مهاجران؛ ۳۰ هزار یورو برای بازگشت به کشور مبدأ
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

افزایش پاداش نقدی سوئد به مهاجران؛ ۳۰ هزار یورو برای بازگشت به کشور مبدأ

دولت سوئد به منظور تشویق پناهجویان به ترک این کشور، پاداش نقدی خود را به‌طور چشمگیری تا ۳۵ برابر افزایش داده است. بر اساس اعلام دولت، مبلغ پرداختی برای هر بزرگسال از ۱۰ هزار کرون (۸۸۰ یورو) به ۳۵۰ هزار کرون (۳۰۹۵۰ یورو) خواهد رسید. این سیاست جدید، به عنوان بخشی از سخت‌گیری‌های جدید در سیاست‌های مهاجرتی پس از به قدرت رسیدن دولت راست‌گرا، اعمال می‌شود.

دولت ائتلافی سوئد که توسط حزب راست‌گرای افراطی دموکرات‌ها حمایت می‌شود، پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۲ و با شعار اصلاح سیاست‌های مهاجرتی، به دنبال کاهش شمار مهاجران در کشور است.

به گفته لودویگ آسپلینگ، نماینده پارلمان از حزب دموکرات سوئد، در سال گذشته تنها ۷۰ نفر برای دریافت کمک‌هزینه خروج از کشور درخواست دادند که از این تعداد، تنها یک نفر موفق به دریافت آن شد. اما با افزایش سخاوتمندانه مبلغ پرداختی، هدف این است که افراد بیشتری برای بازگشت به کشور مبدأ خود تشویق شوند.

در حالی که سال گذشته ۱۶ هزار مهاجر بدون دریافت کمک‌هزینه سوئد را ترک کردند، اتباع عراق، سومالی و سوریه بیشترین تعداد افرادی هستند که به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کرده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی، سوئد با جمعیت ۱۰.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ میزبان بیش از ۲۵۰ هزار پناهنده بوده است.

افزایش مبلغ پرداختی قرار است از سال ۲۰۲۶ اجرایی شود، اما این تصمیم با انتقاد برخی کارشناسان مواجه شده است. پژوهشی که اخیراً انجام شد، هشدار داده است که تشویق مهاجران به بازگشت می‌تواند مانع ادغام اجتماعی آن‌ها در جامعه سوئد شود و منافع بالقوه آن به اندازه کافی زیاد نیست که خطرات این تصمیم را توجیه کند.

مارتین نایمن، مشاور حقوقی سازمان حقوق بشر در استکهلم، این سیاست را نشانه‌ای از پیام واضح دولت سوئد می‌داند: «افراد نباید به سوئد بیایند.»

نظر شما