۸۸ درصد بانک‌های برتر جهان در ارزیابی ریسک تغییرات آب و هوایی ناکام مانده‌اند؛ پیشتازی اروپا در برابر آمریکا
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

۸۸ درصد بانک‌های برتر جهان در ارزیابی ریسک تغییرات آب و هوایی ناکام مانده‌اند؛ پیشتازی اروپا در برابر آمریکا

بررسی وضعیت بانک‌ها در ارزیابی ریسک‌های اقلیمی موسسه کلایمت ایکس (Climate X) در تازه‌ترین بررسی خود از ۵۰ بانک برتر جهان، اعلام کرد که ۸۸ درصد از این بانک‌ها در ارزیابی و مدیریت ریسک‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی ناکام بوده‌اند. این بررسی بر اساس ۱۷ شاخص مختلف انجام شده و نشان می‌دهد که تنها ۷ بانک از ۵۰ بانک برتر توانسته‌اند بیش از نیمی از معیارهای انطباق با تغییرات اقلیمی را در فعالیت‌های خود لحاظ کنند.

پیشتازی بانک‌های اروپایی بر اساس نتایج این بررسی، بانک‌های اروپایی در زمینه سازگاری با تغییرات آب و هوایی پیشتاز هستند، در حالی که بانک‌های ایالات متحده و استرالیا عقب‌ترند و بسیاری از آنها در انتهای رتبه‌بندی کلایمت ایکس قرار دارند. بانک‌های صدرنشین در این رتبه‌بندی شامل:

  1. استاندارد چارترد (بریتانیا)
  2. بانک سانتاندیر (اسپانیا)
  3. بانکو بیلبائو ویسکایا آرخنتاریا (اسپانیا)
  4. یونی کردیت (ایتالیا)
  5. اسبربانک (روسیه)

بانک‌های قعرنشین در مقابل، بانک‌های زیر در قعر این رتبه‌بندی قرار دارند:

  1. پست بانک ژاپن (ژاپن)
  2. مورگان استنلی (ایالات متحده)
  3. گلدمن ساکس (ایالات متحده)
  4. کاپیتال وان فایننشال (ایالات متحده)
  5. یو.اس بانکورپ (ایالات متحده)

نظرات و توصیه‌ها لوکی احمد، مدیر عامل کلایمت ایکس، گفت: «با شدت گرفتن بحران آب و هوایی، توانایی بانک‌ها برای کمک به مشتریان جهت درک و مدیریت ریسک‌های تغییرات اقلیمی و برقراری ثبات اقتصادی در بلندمدت، بسیار حیاتی است. تحقیقات ما نشان می‌دهد که باوجود افزایش آگاهی، بسیاری از بانک‌ها هنوز در اجرای استراتژی‌های سازگار با تغییرات آب و هوایی کوتاهی می‌کنند.»

کمیل کلوزا، مدیر اجرایی ارشد این موسسه، افزود: «تغییرات اقلیمی به طور بالقوه تا سال ۲۱۰۰ میلادی می‌تواند تا ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، بانک‌ها باید نقش رهبری را در تأمین مالی سازگار با این تغییرات ایفا کنند تا کسب و کارها و اقتصادها بتوانند در برابر چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی مقاوم شوند.»

نظر شما