کشف بقایای «کودکان خون‌آشام» در لهستان
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

کشف بقایای «کودکان خون‌آشام» در لهستان

باستان‌شناسان در لهستان موفق به کشف بقایای اجساد کودکانی شدند که به گفته آن‌ها به شیوه‌ای مرسوم در قرون وسطی و با هدف جلوگیری از برخاستن آن‌ها از قبر به عنوان «خون‌آشام» دفن شده‌اند.

این اسکلت‌ها در جریان پروژه بازسازی باغ یک کلیسا در شهر خه‌اوم، استان لوبلین، و توسط کارگران در هنگام برداشتن ریشه‌های درختان کشف شدند.

دکتر استانیسلاو گولوب، سرپرست کاوش و باستان‌شناس سازمان حفاظت از میراث باستانی لهستان، در توضیح این کشف گفت: «دفن به وضوح نشانه‌هایی از انجام اقدامات ضد خون‌آشام را نشان می‌دهد.»

براساس شواهد به‌دست‌آمده از قطعات سفالی و جنس زمین، باستان‌شناسان تخمین می‌زنند که این اجساد به قرن سیزدهم میلادی بازمی‌گردند؛ دوره‌ای که مردم برای جلوگیری از زنده شدن مردگان تدابیر احتیاطی اتخاذ می‌کردند.

یکی از این گورها تمام ویژگی‌های یک «دفن ضد خون‌آشام» را دارا بوده است. در این نوع خاکسپاری، جسد رو به شکم دفن می‌شد و پس از قطع سر، یک سنگ بزرگ بر روی پشت او قرار می‌گرفت تا از برخاستن او از قبر جلوگیری شود. این شیوه در زمان قرون وسطی و به‌ویژه در اروپای شرقی رواج داشت.

همچنین، محل دفن دارای سوراخ‌هایی بود که به نظر می‌رسد برای نظارت بر قبر و مشاهده نشانه‌هایی از رستاخیز خون‌آشام‌ها به‌کار رفته است.

کشف این اجساد در محلی دور از هر گورستان شناخته‌شده‌ای، بدون تابوت و تزئینات سنتی، نشان می‌دهد که مردم محلی احتمالا از این منطقه برای دفن‌های غیرمجاز استفاده می‌کردند.

افسانه‌های رستاخیز خون‌آشام‌ها در آن زمان بسیار رایج بود و مردم خرافاتی اغلب بیماری‌ها و اختلالات روانی را به اشتباه به موجودات ماوراء طبیعی نسبت می‌دادند.

نظر شما