واحد پرورش ۱۰۰ نفری شتر داشتی یک کوهانه در منطقه مرزی فرزنه تایباد آغاز به کار کرد
موضوع : شهرشناسی | استان خراسان رضوی- تایباد

واحد پرورش ۱۰۰ نفری شتر داشتی یک کوهانه در منطقه مرزی فرزنه تایباد آغاز به کار کرد

واحد پرورش شتری با ظرفیت ۱۰۰ نفر در منطقه مرزی فرزنه تایباد توسط آقای حاج حسین علی رهنه‌ای راه‌اندازی شده است. پرورش شتر در این واحد از دو سال پیش با ۴۰ شتر جوان آغاز شد و در حال حاضر این تعداد به بیش از ۱۰۰ شتر رسیده است که حدود ۵۰ شتر آبستن نیز در این واحد وجود دارند و انتظار می‌رود که تا آخر سال زایش انجام دهند.

از جمله تولیدات عمده این واحد می‌توان به شیر و گوشت اشاره کرد. همچنین در آینده نزدیک، منسوجاتی همچون الیاف و نمد مو نیز به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

شتر از جمله جانورانی است که به محیط‌های خشک و بی‌آب و علف و صحرایی به خوبی سازگار شده است. این حیوان به دلیل داشتن مقاومت بالا به بیماری‌ها، تحمل آب و هوای گرم و خشک، بی‌آبی و کم‌خوراکی، گزینه‌ی مناسبی برای پرورش در مناطق خشک و مرزی نظیر فرزنه تایباد است.

حاج حسین علی رهنه‌ای اظهار داشت که با توجه به شرایط مراتع وسیع دشت فرزنه، پس‌چر مزارع و همجواری با کوهپایه‌ها و مراتع کشور افغانستان، هزینه‌های پرورش شتر بسیار کم و ناچیز است و در عین حال، بیشترین سود را به ارمغان می‌آورد.

این واحد پرورشی نه تنها به تقویت اقتصاد محلی کمک می‌کند بلکه می‌تواند نقش مهمی در تأمین مواد غذایی و همچنین اشتغال‌زایی در منطقه ایفا کند.

نظر شما