محبوبیت فزاینده فوتسال در افغانستان؛ رویای تازه جوانان افغان برای درخشش در میدان‌های جهانی
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

محبوبیت فزاینده فوتسال در افغانستان؛ رویای تازه جوانان افغان برای درخشش در میدان‌های جهانی

تیم ملی فوتبال افغانستان به رهبری مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی، برای نخستین بار موفق به صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال شد. این دستاورد تاریخی نقطه عطفی در ورزش فوتسال افغانستان به شمار می‌آید.

خبرگزاری فرانسه (AFP) در گزارشی ویژه به محبوبیت روزافزون فوتسال در افغانستان پرداخته است. این کشور که ورزش کریکت در آن بیشتر شناخته شده، با موفقیت‌های اخیر فوتسال خود نشان داده که توانایی درخشش در دیگر لیگ‌ها و ورزش‌ها را نیز دارد.

شادی و امیدواری جوانان افغان

مصطفی، جوان ۲۱ ساله افغان، که در کشوری پر از چالش‌های چهار دهه جنگ، حکومت طالبان، انزوای جهانی و فقر زندگی کرده، به لطف درخشش تیم ملی فوتسال امید به آینده را در دل خود زنده کرده است. او می‌گوید: «این موفقیت‌ها به ما کمک می‌کند تا رویایی داشته باشیم و به آینده امیدوار باشیم.» مصطفی همچنین اضافه می‌کند که چنین موفقیت‌هایی نشان می‌دهد هیچ چیز غیرممکن نیست و با تلاش و مبارزه می‌توان به اهداف خود رسید.

مجموعه‌های ورزشی کابل

این گزارش با حضور در یک مجموعه ورزشی در کابل تهیه شده است؛ مجموعه‌ای با زمین‌های چمن مصنوعی که هر روز علاقه‌مندان به فوتسال در آن تمرین می‌کنند. طی مسابقات جام جهانی، جوانان افغان در این مجموعه به مشاهده بازی‌های تیم ملی پرداختند و پیروزی مقابل آنگولا را جشن گرفتند، در حالی که علی‌رغم شکست در مقابل آرژانتین، همچنان به تیم ملی امید داشتند.

چالش‌ها و محدودیت‌ها

با این حال، تیم ملی فوتسال افغانستان چهارشنبه شب با شکست ۳ بر ۱ مقابل پاراگوئه از مسابقات خارج شد. این در حالی بود که تیم نیمه نخست را با برتری ۱ به صفر به پایان رسانده بود. اما این موفقیت‌ها نخستین نگرانی‌ها را در چهره هواداران نمایان کرد.

مصطفی در ادامه بیان می‌کند: «وقتی می‌بینید که پرچم کشورتان در میادین مهم به اهتزاز درآمده و سرود ملی کشورتان خوانده می‌شود، از انگیزه بیشتری برای رسیدن به اهداف خود برخوردار می‌شوید.» اما از آنجا که طالبان پرچم و سرود ملی را به رسمیت نمی‌شناسد، این اختلافات همچنان وجود دارد.

مربی تیم فوتسال، محبوب سعیدی، این موفقیت را دستاوردی تاریخی و لحظه‌ای غرورانگیز برای مردم افغانستان توصیف می‌کند. اما این موفقیت‌ها نمی‌تواند مشکلات روزمره ورزشکاران افغان را از یاد ببرد. زیرساخت‌های فرسوده و کمبود تجهیزات همچنان مشکلات اصلی این کشور در توسعه ورزش هستند.

چالش‌های اقتصادی و اجتماعی

عبدالله رستم‌زاده، مدیر مجموعه ورزشی طلوع، اعلام کرده که افغانستان با استعدادهای ورزشی زیادی مواجه است، اما کمبود امکانات و تجهیزات ورزشی مشکلات عدیده‌ای را برای ورزشکاران این کشور ایجاد کرده است. او اضافه می‌کند که بسیاری از جوانان حتی قادر به پرداخت هزینه ثبت‌نام نیستند.

نقش همسایگان در پیشرفت فوتسال افغان

در نهایت، قابل ذکر است که بسیاری از بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان در ایران زندگی می‌کنند و به صورت حرفه‌ای در این کشور به این ورزش مشغول هستند. این نشان می‌دهد که همکاری‌های بین‌المللی و تبادل تجربه‌ها می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت ورزشی کشورهای در حال توسعه داشته باشد.

نظر شما