احیای شکوه خانه تاریخی کدخدایی در اصفهان
موضوع : شهرشناسی | اصفهان شناسی

احیای شکوه خانه تاریخی کدخدایی در اصفهان

خانه تاریخی منسوب به کدخدایی، یکی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره قاجار، در محور تاریخی-فرهنگی و گردشگری دردشت واقع شده است. این ساختمان با سبک معماری ایرانی و بر اساس طرح دیوار دربار برپا شده است. طاق‌ها و سقف‌های این بنا با استفاده از قوس‌های پنج و هفت شکل گرفته‌اند و شاه‌نشین با مقرنس‌ها و رنگ‌آمیزی‌های طلایی و فیروزه‌ای زیبایی خاصی به این مکان بخشیده است. دیگر فضاهای این بنا نیز هر یک دارای گچ‌بری‌ها و مقرنس‌های مخصوص به خود هستند.

سه جبهه از حیاط این خانه زیبا دارای تزئینات هنری و تنها جبهه جنوبی فاقد تزئینات است. در بخش شمالی بنا، یک نمای ارسی بزرگ و دو درب ورودی به چشم می‌خورد که ارسی میانی از بقیه دارای عرض بیشتری است. بخش‌های شرقی و غربی از نظر ترکیب‌بندی و تزئینات مشابه یکدیگر بوده و فضای اصلی میانی با یک پنجره بزرگ در وسط و دو درب کوچک در طرفین نمایان می‌شود.

عملیات مرمت این اثر ارزشمند در اردیبهشت سال ۱۳۸۲ آغاز شد و در آذر سال ۱۳۸۳ به پایان رسید. هم‌اکنون این بنای تاریخی به عنوان محل استقرار سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. احیای این بنا نه تنها بازتاب‌دهنده هنر معماری ایرانی در دوره قاجار است، بلکه به حفظ و ارتقای فرهنگی و تاریخی منطقه نیز کمک کرده است.

نظر شما