اشرف مروان: جاسوس در سایه خانواده رهبری مصر
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

اشرف مروان: جاسوس در سایه خانواده رهبری مصر

اشرف مروان، داماد جمال عبدالناصر، رهبر مصر و مشاور انور سادات، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاسوسان موساد در دهه‌های اخیر شناخته می‌شود. نقش او به عنوان جاسوس، در شکست ائتلاف مصر و سوریه در جنگ یوم کیپور بسیار مؤثر بود.

مروان در سال ۱۹۴۴ در قاهره به دنیا آمد. او که از خانواده‌ای با پیشینه نظامی می‌آمد، با مونا، دختر ناصر ازدواج کرد و به انگلستان رفت. گفته می‌شود اولین تماس او با موساد در این دوره شکل گرفت.

پس از بازگشت به مصر، مروان در ارتش فعالیت کرد و موفق شد در زمان انور سادات به یکی از مهره‌های کلیدی دولت تبدیل شود. نفوذ او به حدی بود که از جزئیات نقشه حمله غافلگیرانه مصر و سوریه به اسرائیل آگاهی داشت و این اطلاعات را به موساد انتقال داد.

مروان با نام رمز «فرشته» برای موساد فعالیت می‌کرد، اما برخی معتقدند که اطلاعات را ناقص به اسرائیل منتقل می‌کرد و به نیروهای مصری نیز همکاری می‌کرد. این جنبه دوجانبه بودن او همچنان محل مناقشه است.

با وجود شکست مصر در جنگ یوم کیپور، مروان همچنان به نفوذ خود ادامه داد و به عنوان نماینده مصر در سازمان همکاری‌های اقتصادی جهان عرب ثروت زیادی به‌دست آورد. برنامه‌های انور سادات برای او در نقش وزارت امور خارجه به دلیل مشکلات اختلاس ناکام ماند و نهایتاً او از دولت کنار گذاشته شد.

اشرف مروان در سال ۲۰۰۷ به طرز مرموزی از بالکن آپارتمانش در لندن سقوط کرد و جان باخت. هنوز مشخص نیست که این حادثه خودکشی بوده یا قتل. برخی، از جمله همسرش، اعتقاد داشتند که او توسط موساد کشته شده است.

با وجود پیشینه تاریک او، دولت مصر مراسم تشییع جنازه باشکوهی برای مروان برگزار کرد و او را به عنوان یک قهرمان ملی تقدیر نمود، حضوری که تأمل‌برانگیز بود. این ماجرا همچنان یکی از اسرارآمیزترین پرونده‌های جاسوسی در تاریخ معاصر است.

نظر شما