هان کانگ، نویسنده کره‌ای، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

هان کانگ، نویسنده کره‌ای، برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴

هان کانگ، نویسنده اهل کره جنوبی، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ شد. آکادمی سلطنتی سوئد این جایزه را به دلیل “نثر به شدت شاعرانه او که با آسیب‌های تاریخی می‌پردازد و شکنندگی زندگی بشری را آشکار می‌کند” به این نویسنده اهدا کرد. این هجدهمین باری است که یک نویسنده زن موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات می‌شود.

آثار ترجمه شده به فارسی:

از جمله آثار هان کانگ که به زبان فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به “گیاهخوار”، “اعمال انسانی” و “کتاب سپید” اشاره کرد. او پیش از این، در سال ۲۰۱۶، برای رمان “گیاهخوار” جایزه بین‌المللی بوکر را دریافت کرده بود. این رمان داستان زنی را روایت می‌کند که تصمیم او برای گیاهخوار شدن، عواقب ویرانگری به دنبال دارد.

درباره هان کانگ:

هان کانگ در سال ۱۹۷۰ در گوانگجو کره جنوبی متولد شد و در ۹ سالگی به همراه خانواده‌اش به سئول نقل مکان کرد. او از خانواده‌ای با پیشینه ادبی می‌آید و پدرش نیز یک رمان‌نویس مشهور است. هان کانگ فعالیت نویسندگی خود را در سال ۱۹۹۳ با انتشار اشعار در مجله “ادبیات و جامعه” آغاز کرد و اولین مجموعه داستان کوتاه خود را در سال ۱۹۹۵ منتشر کرد.

سایر نامزدهای احتمالی:

از جمله نویسندگانی که پیش‌بینی می‌شد برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ شوند، می‌توان به “کن شوئه” (نویسنده چینی)، “جرالد مورنین” (نویسنده استرالیایی) و “هاروکی موراکامی” (نویسنده ژاپنی) اشاره کرد.

برنده سال گذشته:

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۳ به “یون فوسه”، نویسنده نروژی، اهدا شد. آثار متعددی از این نویسنده، از جمله “زیبا و رویای پائیز”، “دخترک روی مبل”، “شب آوازهایش را می‌خواند” و “دختری با بارانی زرد”، به فارسی ترجمه شده‌اند.

نظر شما