مکرون: نتانیاهو نباید فراموش کند اسرائیل با تصمیم سازمان ملل بوجود آمد
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

مکرون: نتانیاهو نباید فراموش کند اسرائیل با تصمیم سازمان ملل بوجود آمد

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در اظهارات اخیر خود به نقش سازمان ملل متحد در تشکیل اسرائیل اشاره کرده و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواسته است که تصمیمات این سازمان را نادیده نگیرند.

مکرون به قطعنامه ۱۹۴۷ سازمان ملل اشاره کرد که طرح تقسیم فلسطین به دو کشور یهودی و عربی را پیشنهاد داده بود. او با تاکید بر این موضوع که اسرائیل بر اساس این قطعنامه بوجود آمده، به طور ضمنی نتانیاهو را از هرگونه اقدام یکجانبه که مغایر با حقوق فلسطینیان باشد، برحذر داشت.

موضع مکرون در قبال جنگ غزه:

  • توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل: مکرون خواستار توقف ارسال تسلیحات به اسرائیل به عنوان اولین گام برای پایان دادن به درگیری‌ها شده است.
  • ابراز ناراحتی از بی‌توجهی اسرائیل به موضع فرانسه: او از اینکه اسرائیل به هشدارهای فرانسه در مورد پیامدهای حملات به غزه توجهی نمی‌کند، ابراز ناراحتی کرده است.
  • محکومیت حملات اسرائیل به لبنان: مکرون همچنین کشتار مردم لبنان را غیرقابل قبول دانسته و خواستار پایان دادن به خصومت‌ها شده است.
  • نگرانی از تبدیل شدن لبنان به غزه دیگر: او نسبت به تبدیل شدن لبنان به “غزه جدید” ابراز نگرانی کرده است.

موضع ایران در قبال طرح دو دولت:

مکرون به قطعنامه ای اشاره کرد که مورد مخالفت کشورهای عربی و ایران بوده است و در حال حاضر نیز جمهوری اسلامی ایران از مخالفان جدی طرح تشکیل دو دولت در اراضی اشغالی است. استدلال ایران بر این است که این طرح خلاف اصل تعیین سرنوشت ملت‌هاست و حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین هرگز اجرا نشده است.

در مجموع، اظهارات مکرون بازتاب نگرانی‌های بین‌المللی در مورد تشدید خشونت‌ها در منزقه و نیاز به یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌هاست.

نظر شما