پنل‌های خورشیدی روی ریل‌های سوئیس پهن می‌شود؛ راه‌آهن خورشیدی چگونه کار می‌کند؟
موضوع : اطلاع‌رسانی | گزارش

پنل‌های خورشیدی روی ریل‌های سوئیس پهن می‌شود؛ راه‌آهن خورشیدی چگونه کار می‌کند؟

استارت‌آپ سوئیسی سان-ویز (Sun-Ways) موفق به دریافت مجوز برای اجرای آزمایشی یک سیستم نوآورانه در مسیرهای راه‌آهن شد. این پروژه که در بهار آینده در نوشاتل سوئیس اجرا می‌شود، برای اولین بار پنل‌های خورشیدی را به صورت قابل جابجایی و به شکل "فرش" روی ریل‌ها پهن می‌کند. این پنل‌ها می‌توانند به انتقال انرژی خورشیدی کمک کرده و بخشی از نیاز انرژی کشور را تأمین کنند.

نحوه عملکرد سیستم:
قطاری ویژه که توسط شرکت Scheuchzer طراحی شده، در امتداد ریل‌ها حرکت می‌کند و با استفاده از مکانیزمی پیستونی، پنل‌های خورشیدی فتوولتائیک را پهن می‌کند. این پنل‌ها که در کارخانه‌ای سوئیسی مونتاژ شده‌اند، به عرض یک متر هستند و به راحتی قابل جابجایی‌اند. این قطار قادر است روزانه هزار متر مربع پنل نصب کند.

مزایا و پتانسیل تولید انرژی:
این سیستم در طول ۵۳۱۷ کیلومتر از شبکه راه‌آهن سوئیس نصب خواهد شد و می‌تواند منطقه‌ای به اندازه ۷۶۰ زمین فوتبال را پوشش دهد. برآورد می‌شود که این پروژه سالانه یک تراوات ساعت (TWh) انرژی تولید کند که معادل ۲ درصد از کل مصرف انرژی سوئیس است. همچنین پروژه‌های مشابهی در اسپانیا، رومانی و کره جنوبی برنامه‌ریزی شده است.

چالش‌ها و نگرانی‌ها:
اگرچه این پروژه نوآورانه پتانسیل زیادی دارد، اما اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن نگرانی‌هایی از جمله ترک‌های ریز پنل‌ها که می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود و انعکاس نور که ممکن است دید لوکوموتیورانان را مختل کند، مطرح کرده است. با این حال، سان-ویز اعلام کرده است که پنل‌ها مقاوم‌تر از نوع معمولی هستند و با فیلترهای ضد انعکاس تجهیز می‌شوند تا این مشکلات به حداقل برسند.

نظر شما