کشف بقایای انسانی در دندان شیرهای آدم‌خوار ساوو پس از ۱۰۰ سال
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

کشف بقایای انسانی در دندان شیرهای آدم‌خوار ساوو پس از ۱۰۰ سال

بیش از یک قرن پیش، دو شیر نر غول‌پیکر که به «آدم‌خواران ساوو» معروف شدند، به دستکم ۲۸ نفر از کارگران خط راه‌آهن کنیا-اوگاندا حمله کرده و آنها را کشتند. این شیرها، که بدون یال بودند، برای مدت ۹ ماه به اردوگاه کارگران در کنار رودخانه ساوو حمله می‌کردند و شب‌هنگام قربانیان خود را از چادرهایشان بیرون می‌کشیدند. علی‌رغم تلاش‌های متعدد برای دور نگه‌داشتن شیرها با ایجاد حفاظ و آتش، این حیوانات توانستند از موانع عبور کرده و کارگران بیشتری را بکشند.

در نهایت، سرهنگ جان هنری پترسون، مهندس عمران پروژه، موفق شد این دو شیر را بکشد و بقایای آن‌ها را در سال ۱۹۲۵ میلادی به موزه تاریخ طبیعی شیکاگو بفروشد.

به‌تازگی، تیمی از پژوهشگران با استفاده از دی‌ان‌ای موهای پیدا شده در دندان‌های این شیرها، بقایای انسان‌ها و دیگر طعمه‌های این حیوانات، از جمله زرافه و گورخر، را شناسایی کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد که این شیرها به جای شکار بوفالو، که طعمه‌ی اصلی شیرهای ساوو امروزی است، انسان‌ها را به عنوان طعمه انتخاب کرده‌اند. این موضوع به دلیل یک بیماری ویروسی که جمعیت گاو و گاومیش را در آن زمان از بین برده بود، توضیح داده می‌شود.

نتایج این تحقیقات در مجله علمی Current Biology منتشر شده است.

نظر شما