جزئیات جدید از قتل جمال خاشقجی؛ واکنش سفیر عربستان به ارزیابی‌های آمریکا
موضوع : اطلاع‌رسانی | اخبار

جزئیات جدید از قتل جمال خاشقجی؛ واکنش سفیر عربستان به ارزیابی‌های آمریکا

سفیر عربستان سعودی در بریتانیا، شاهزاده خالد بن بندر بن عبدالعزیز، در مصاحبه‌ای با پادکست «پاور پلی پولیتیکو» جزئیات جدیدی از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معترض سعودی، ارائه داد. خاشقجی در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. سفیر عربستان به ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر مسئولیت رهبران ارشد عربستان در این قتل واکنش نشان داد و تاکید کرد که خانواده سلطنتی عربستان با روایت ایالات متحده و بریتانیا از این رویداد همراه نیستند.

ادعای عدم دستور از مقامات بالا

او ضمن رد این ادعا که کشتن خاشقجی با «دستور مقامات بالا» انجام شده، گفت: «نهادهای اطلاعاتی در سراسر جهان ممکن است اشتباه کنند». همچنین اشاره کرد که افرادی که به عنوان مسئولین این قتل معرفی شده‌اند، هنوز زنده هستند، که این افشاگری می‌تواند نوری تازه بر این پرونده بتاباند.

تحلیل جدید درباره حادثه

به گزارش سیا، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، تایید کرده بود که این عملیات به دستور او انجام شده است. سفیر عربستان به این نکته اشاره کرد که این جنایت، لکه ننگی برای کشور و همه سعودی‌هاست و به شدت هرگونه همدستی پادشاه قدرتمند سعودی در این ماجرا را انکار کرد. او همچنین ادعا کرد که سایر کشورها مانند اسرائیل سابقه بدتری در ترور دارند.

نگرانی‌ها درباره سیستم قضایی

شاهزاده خالد در ادامه به سوالات درباره سیستم قضایی غیرشفاف عربستان اشاره کرد و گفت: «این حادثه ما را وادار کرد تا نحوه عملکرد خود را بازبینی کنیم». در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد سرنوشت محکومان به این قتل و اتهامات دیگر در این پرونده وجود دارد.

نتیجه‌گیری

جزئیات تازه‌ای که سفیر عربستان در این مصاحبه بیان کرده، سوالات بیشتری را درباره مسئولیت‌های مقامات این کشور در قتل خاشقجی به وجود می‌آورد و نشان‌دهنده تغییرات در رویکرد عربستان به مسائل حقوق بشری است.

نظر شما